søndag, juli 30, 2006

Elis leselystne liste

Dette er en liste over bøker jeg håper å få tid til å lese en gang. Lista er ikke så lang nå men den kommer til å vokse! Kom gjerne med kommentarer og forslag. Det er jo også noe av formålet med denne bloggen! PS: Ingen skal si at jeg ikke er en allsidig leser.

Zadie Smith (Har ikke lest en eneste bok av den forfatteren)
Men det har jeg gjort nå!

Rottinen av Günter Grass. Har lest den før men den hadde så mye i seg at den tåler en reprise. Europas kulturhistorie sett fra rottenes synsvinkel.

Torgny Lindgren. Dores bibel. En kjempegod forfatter (Julegave).

Universets engler av Einar Mar Gudmundsson

Små forandringer av Marge Piercy. (Dypdykk fra slutten av 70-åra da boka gikk rett i fletta! Vil den gjøre det nå, eller har tida gått fra den eller er jeg klar for gamlehjemmet)

Rohinton Mistry : Familieanliggenheter

Krigen om Ringen av Tolkien. Har lest den en gang - for siger og skriver snart 30 år siden. Da var jeg så besatt at jeg satt og leste utover natta... Sett alle filmene men de hadde ikke mye med bøkene å gjøre, slik jeg husker dem.

Gösta Berlings saga (Også en reprise) av Selma Lagerløf. Selma Lagerlöf bør leses på svensk. Hennes bøker er til tider ekstremt dårlig oversatt.

Parfymen av Süskind (har aldri lest den men den skal være så god...)
Etter at jeg nå har sett filmen tror jeg at jeg stryker den boka fra lista

Bienes hemmelige liv av Sue Monk Kidd
(Er den god eller er den bare en bestsellerflopp)
Juli 2007 : Svaret kommer her

En eller annen av Arnaldur Indridason´s krimbøker

"Grå sjeler" av Pilippe Claudel (2006)

Haddon, Mark. Den merkelige hendelsen med hunden den natten. Pax 2003


Ernst Brunners biografi :
Fukta din aska - C.M. Bellmanns liv fra begynnelse til slutt. (Jule- eller bursdagsgave)


Og så bør jeg vel lese noen av de derre bøkene til Anne B Ragde... For å sjekke om de er så fantastiske som folk vil ha det til... nei det her var jo en leselystlista, ja...

Trollvinter av Tove Jansson som jeg prøver å få lest en gang i året.

I dag 16 mars 2007 leste jeg denne blogposten : jeg må rett og slett lese noe av Øystein Lønn snart!

Tillegg mai 2007
Etter attentatet av Yasmina Khadra (psevd) anmeldt i Aftenposten
Den motvillige fundamentalist av Mohsin Hamid (Også anmeldt i Aftenposten )

Ingen kommentarer: