lørdag, juli 15, 2006

Solstorm av Åsa Larssson

Egentlig skulle jeg vaske huset med det er så kjedelig at jeg må blogge litt først. Nå leser jeg en krimbok som jeg fikk til bursdagen min. (Eller var det jul). Nå er jo ikke jeg noen utpreget krim-leser så da bør boka være noe mer. Og det er den. Det dreier seg om å tørre å møte sin fortid (det gjelder den rundt 30 år gamle advokaten Rebecca) i et lite sted i Nordsverige.
Rammen rundt er en religiøs sekt hvor en av de karismatiske lederne er drept og søstra som er en temmelig følsom person er misstenkt. Og vi får tilbakeblikk på Rebeccas ungdom før hun forlot sekten. Dessuten er noen sympatiske purker med. Og andre bipersoner, blant annet en koselig og jordnær gammel mann som betydde mye for Rebecca i oppveksten. Og noen mindre sympatiske personer selvfølgelig. Superskurken er en karrieresugen åklager (husker ikke det norske ordet i sommervarmen) og selvfølgelig autoritære sektledere. Om er skikkelig ufyselige. Jeg har ikke lest hele boka så jeg aner jo ikke hvem morderen er men det driter jeg egentlig i. Men boka er fengende.

Jeg tror at noen forfattere velger krimsjangeren for å få en struktur på handlingen, mens det egentlig er annet de heller vil fortelle om.

Andre krim-forfattere jeg liker er Ian Rrankin som skriver om et Edinburg langt unna turistmodusen. Hovedpersonen er en forfylla purk med et stort hjerte. Han heter Rebus, og gjør ikke alltid de riktige tinga, så derfor får han ofte trøbbel.

Litt sånn forfylla er også Staalesens helt Varg Veum, med whiskeyflaska i skrivebordskuffen men her blir det for mye samlivsromaner og sosionomlitteratur.

Men favoritten er Dan Turelll´s krimbøker. Hvovedpersonen er en journalist som har en tidligere fortid som junkie. Og med et imponerende alkoholforbruk! (Og Dan var jo heller ikke helt fremmed for diverse sterkere saker). Turelll skildrer Danmark slik det en gang var i 80-åra. Blant annet om Istegade og Vesterbro i København som heller ikke er slik det en gang var.. Dessverre døde dan Turell i 1993 og han var født i 1946. De som har kapasitet til det i sommervarmen får selv regne ut hvor gammel han ble.

Ingen kommentarer: