onsdag, juli 12, 2006

Naturlig terrorisme

I sommer var min mann og jeg på ferie i Bayeux. Der så vi blant annet det berømte Bayeuxteppet som skildrer de dramatiske kampene mellom Vilhelm Erobreren og Harald Hardråde. Vår vertinne kjørte oss også rundt i omegnen, blant annet til Omaha Beach og andre krigsminner fra D-dagen. Etterpå tok vi oss en tur ned til stranden. Det var en riktig fin sommerdag og lite minnet om de dramatiske begivenheter for over 60 år siden.

På stranden fant jeg et par riktig flotte skjell som jeg fikk lyst til å ta med meg hjem som suvenir. De var svært lange, over 20 cm. Jeg kunne ikke huske å ha sett så store skjell før.

Om kvelden spiste vi på en hyggelig restaurant som het la Rapiere. Der koste vi oss med god mat og drikke, blant annet nøt vi noen flasker prima rosévin men først en herlig apertiff som besto av den lokale calvados. Som så ofte i animerte stunder begynte fantasien å løpe fritt. En fantasi som dukket opp i mitt da noe omtåkete hode var denne : tenk om dyrene i disse skjellene som jeg etter planen skulle pakke forsvarlig ned i kofferten klarte å komme seg ut av skjellet de lå forvart i og begynte å fortære hele innholdet i kofferten! Tenk hvor overrasket jeg da ville bli når jeg vel framme i Oslo åpnet kofferten! Ja, dette lo vi godt av!

Dagen etter tok vi farvel med vår kjære vertinne, tok toget inn til Paris hvoretter ferden gikk videre til Paris Orly Airport. Her er det litt tilløp til dramatikk da en ubetenksom reisende har forlagt sin bagasje. Store områder måtte ryddes for passasjerer, mens sikkerhetsmannskapet uskadeliggjorde den famøse bagasjen. Med litt forsinkelser kom vi oss endelig til Gardermoen i Oslo og gjorde oss klare til å styrte til taxfree, hvor vi sikret oss de drikkevarer den beskjedne kvoten tillater. Så ruslet vi mot bagasjebåndet.

Men; sa vi til hverandre : lukter det ikke litt rart? Omtrent som råtten tang? Og hva betydde disse sirenene? Skal da folk aldri lære å passe på bagasjen sin! Så hørte vi en stemme over høytaleren som ba alle passasjerer å forlate området, så fort som vel mulig! Hørte vi ikke også skrik utenifra? Vi nølte litt, men igjen gjentas oppfordringen med en stemme som nå inneholdt mer enn et snev av panikk.

Det var bare å komme seg på flybussen. Vi fikk heller etterlyse bagasjen senere.

Vel hjemme slo vi på Dagsrevyen på NRK. Da fikk vi høre at flere hundre personer er drept på Gardermoen. Å, nei sa vi til hverandre, har terroren nådd også vårt land! Men det kom mer : vi fikk høre at noen svære uidentifiserte vesener som så ut som bløtdyr hadde slukt alt de kom over, det skulle være flere hundre av dem. Og de vokste og formerte seg i et alarmerende tempo! Alt tilgjengelig personell fra politiet , militæret og sivilforsvaret var tilkalt men foreløpig var ikke situasjonen under kontroll!

I løpet av natten fikk vi stadige oppdateringer, og for å gjøre en lang historie kort, om morgenen hadde vesenene nådd fram til de østlige bydeler i Oslo og ramponert alt hvor de hadde fart fram. Skadene var mildest talt uoversiktige.

I dagene som følger har forsvaret klart å lage en provisorisk barriere gjennom hele Oslo, og det ventes også forsterkninger fra våre allierte i NATO. (Glemt er min NATO- motstand fra min radikale ungdomstid, og hva er nå egentlig så galt med USA, og er ikke Bush egentlig en nice guy, en skikkelig kjernekar! )

Nå sitter vi her på Holmen i Oslos vestlige bydeler, vi er bedt om å ikke forlate området og å jevnlig holde oss orientert. Koffertene er pakket med det aller nødvendigste, slik at vi er klare til å evakuere på kort varsel. Vi har forsonet oss med at bagasjen fra Frankriketuren er tapt for alltid, så nå ber jeg dere bare om en ting; lov å ikke sladre til forsikringsselskapet!

Ingen kommentarer: