søndag, desember 09, 2007

Den problematiske barneboka

Nok en bok fra barns hverdag. Lydia, 5. klassing, rimelig energisk og viljesterk, vil helst bestemme selv, har sportslige ambisjoner, som hun .... eller glem det, gidder ikke å legge ut noen ***spoilervarsel***, bor i en helt grei familie, bortsett fra at mor for øyeblikket befinner seg på psykiatrisk sykehus, dette helt greit skildra, og Lydia har dessuten problemer med at hun lett tisser på seg, ikke noe gæernt med boka altså, men ikke spesielt originalt. Kanskje litt vel enkel i språket. Tøft omslag men tror nok at man må jobbe litt med å få boka ut til målgruppa.

Hadde kanskje venta noe mer heftig av denne forfatteren. Boka er skrevet sammen med en annen forfatter, nemlig denne. I følge svensk wikipedia består sistnevnte forfatters bøker ”framför allt i den direkta återgivningen av vad som rör sig i människornas medvetanden”. Og det passer jo litt på denne boka også.

Sverre Henmo skriver som kjent (?) i sin serie om Bendik og Maria (omtalt før i denne bloggposten) også om mor med psykiske problemer.

Og nå skal jeg teste ut en hypotese : Jeg tipper det er atskillig flere mødre enn fedre som har psykiske problemer i barne- og ungdomslitteraturen. For sikkerhets skyld spør jeg Deichman igjen. Å, jo da. Tenkte jeg det ikke!

Kunne kanskje vært en idé å prøve å skrive en bok der mor er sterk, far har psykiske problemer - ha ha på grunn av den dominerende kona da, kanskje? En idé som alle får gratis. (Skal love å ikke slakte den på bloggen uansett hvor trivielt det ellers kunne bli) .

Eneste unntakene jeg kommer på er Nattfuglene og Joakim av Tormod Haugen. Disse bøkene fikk da også stor oppmerksomhet i sin tid. Boka har også fått sterke reaksjoner fra enkelte voksne som mener at man ikke burde la barn lese slike bøker. (!).

Et annet hederlig unntak på lista er Tor Fretheims fine serie fra tida like etter krigen om Emil på Grünerløkka hvis far er psykisk skadet etter å ha overlevd i en konsentrasjonsleir. Dette er egentlig ungdomsbøker men kan også leses av voksne. Og der kom jeg jammen inn på nok et problem, problemet med ungdomsboka. Dette har jeg også blogget om før. Ellers har jeg også blogget om den problematiske barneboka før.
Og dette får vel klare seg med problemer i en og samme bloggpost. Dessuten skal jeg se andre omgang i worldcup i Granåsen. Der driver de med relativt enkle problemstillinger, som sittestilling, sats (nei ikke sånn sats men å treffe hoppkanten!!!) , svev og oppdrift.

Ingen kommentarer: