tirsdag, desember 11, 2007

En litt dum ting

Hvis andre bloggere enn blogspotbloggere kommenterer på en blogspotblogg er ikke lengre bloggadressen klikkbar. Slik iskwew her påpeker med all ønsket tydelighet.
For moro skyld sjekker jeg Leselamas utmerkede wordpress-blogg. Som det kommer fram her : min blogg er klikkbar i kommentarfeltet mens Leselamas bloggadresse ikke lengre er klikkbar på min blogg. Noe det var før. Bare se kommentarfeltet på denne bloggposten for eksempel! (Husker ikke helt når denne dumme forandringen kom). (Håper det er greit at jeg bruker bloggen din som eksempel Leselama).

Man kan jo bruke html-tagger slik Iskwew demonsterer i sitt innlegg men det er jo temmelig tungvindt. (Eller legge ut hele webadressen så kan mottakeren bruke crtl c og v-tastene. Men det ser jo litt uelegant ut.) Altså, jeg en blogspotblogger har da ingenting imot wordpressbloggere eller andre bloggere!!! Det er faktisk ingen ting som skulle tilsi at blogspotbloggere skulle være noe bedre å ha med å gjøre enn andre bloggere!!! Dette er jo det reineste apartheid!

Når det er sagt: jeg lar ikke dette gå på forstanden eller matlysten løs! Bare tenk på denne karen for eksempel. Han har nok større problemer om dagen!

Og i stedet for å skrive dette kunne jeg jo gjort noe annet. Lest nobeltalen til Doris Lessing for eksempel som har sine kommentarer til blogging og ”blugging”.
”Hur kommer vi, vårt medvetande, att förändras med detta nya internet som har förfört en hel generation med sina meningslösheter, så att till och med helt förnuftiga människor erkänner att när de väl blivit fast är det svårt att sluta, och de kan upptäcka att hela dagen har gått åt till att blogga och blugga och så vidare”.
Fresk dame, Doris!

Men likevel : skikkelig irriterende er det!
Bloggere i alle land foren eder! Knus googletyranniet!

Tilbake til lesing av denne boka... skikkelig hekta asså!

19 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, det der er skikkelig dumme-dumme-dumme-dumt! :-(

Men Doris er fresk og fin! ;-)

Anonym sa...

Testing, testing: lurer på om det er noen forskjell om jeg er logget inn eller ikke jeg...

Anonym sa...

Ikke på egen blogg nei - men kanskje om man er logget inn med sin gmail?

leselama sa...

Neivel. Da så.

leselama sa...

Bare en test til nå så...

leselama sa...

Akkurat! Da funker det om man er innlogget med gmail - men ikke fyller ut "kallenavn".

leselama sa...

Og DET hadde jeg jo funnet ut av om jeg hadde lest posten du linket til nøye. Beklager all testingen her, men nå vet jeg litt mer. Takk!

elis lesebabbel sa...

Sorry Sorry Leselama! Ikke fra min side:-)Har testa alle og kommer bare på en profil med tekst på blogger siden desember 2007 og nye antall visninger for hver gang jeg sjekker hvis du skjønner. Pokker og! Du får trøste deg med den rørende talen til Doris. Den tror jeg du vil like!

leselama sa...

Doris liker jeg! :-)

Anonym sa...

Om du ikke har noen blogger-blogg er det ikke hjelp i å logge inn på gmail, nei.

Bloggere i alle land foren eder! Kanskje det var Google Doris tenkte på, egentlig?

Tonita sa...

Kjempeirriterende dette at man ikke kommer fram til bloggen til den kommenterende.
Men visste dere at Worpressfolka får lese - i alle fall blogger-folkenes epostadresser!
Jeg har alltid trodd at min epostadresse var pent skjult - men nei da - for en tid siden fikk jeg en epost fra en wordpresser, - og på forespørsel om hvor i all verden hun hadde min adresse fra, - jo så kom den fram i klartekst hos hennes wordpressblog når jeg kommenterte.
Og det uten at man er blitt advart.
Jag er jättesur!

elis lesebabbel sa...

Det stemmer nok, Tonita
Tar det ikke så tung, på bloggposten "OM ELIS LESEBABBEL" har jeg like godt lagt ut yahoo-mailen min. Finner lett jobbmailen på NLB´s websider også. Helt greit for meg med andre ord. Men sikker greit å vite for dem som ikke synes det er greit.

Tonita sa...

Greit for deg ja, du er en tøff dame som går ut med fullt navn, - men for oss feiginger som gjemmer oss bak nicks og ikke legger ut e-postadresser er det ganske sjokkerende at vi blottstilles borte hos ordpresserene - om vi er så dumme/modige/freidige/lettsindige (stryk det som ikke passer) å kommentere hos dem.
*sjokkert, sjokkert, på vegne av vanvittig mange*

elis lesebabbel sa...

Nei, folk burde nok bli gjort oppmerksomme på at epostadressen ikke er skjult. Ikke alle som er like exhibisjonistiske som kremt kremt... enkelte andre

Anonym sa...

Jeg tror vel det står at e-postadressen ikke vil bli offentliggjort. Og det blir den jo ikke. Men mailadressen kommer bare fram inne på redigeringssiden for kommentarer. Ergo må man "jobbe litt" for å hente mailadressene fram. Siden det er slik i WP trodde faktisk jeg det var slik hos andre bloggere også... At man så hvem som kommenterte, men at det ikke ble gjort offentlig og søkbart.

Men de fleste har vel også skaffet seg en hotmail eller en gmail eller noe lignende til bloggbruk om de er redde for å bli "avslørt" når man kommenterer?

Anonym sa...

Bare for å være flisespikkete: Det er blogger som er teite, blogspot er bare serveren enkeltes blogger-blogger legges på. Jeg bruker blogger, men ikke blogspot. ;)

Men ja, dette er superirriterende.

elis lesebabbel sa...

Flisespikkete, nei! Er bare glad for korreksjoner! Vil jo gjerne at opplysningene på denne bloggen skal være så korrekte som mulig!

Hakke peiling på disse greiene jeg. Bare later som.

Undre sa...

Hei.

Løsningen på kommentarene finner du i DENNE kommentaren som jeg fikk fra Nissemann.

Ad e-postadresser i WordPress.com:
Jeg tok opp problemet med WordPress.com da jeg flyttet dit ford jeg syntes at det var for dårlig opplyst at e-postadressene synes for eierne av bloggene og jeg mente at dette var et personvernproblem, men WordPress.com svarte at det syntes de ikke det var. Egentlig burde det være opplagt at når man legger igjen e-postadressen sin vil den synes for bloggeier, men akk, jeg tenkte ikke så langt i begynnelsen jeg heller.

Uansett. Det er ikke god nettikkette å avsløre navn på noen som har lagt igjen identitet via e-post, men man har ingen garanti for at det ikke skjer.

elis lesebabbel sa...

Takk for utfyllende opplysninger Undre. Dette bloggposten begyner virkelig å bli informativ og dette ikke takket være meg akkurat!

Har også kommet fram til at det er slik nissemannen sier. Nå kan også wordpressere legg igjen visitttkort!