tirsdag, desember 18, 2007

Så litt magi igjen

De som er med:
  • Martha Overgård, ypperstemagiker. Med svakhet for lekre sko, helst av krokodilleskinn.
  • Tante Zelda Heap, legekyndig, ingen spesielt god kokk, men med hjartet på rette staden, de to sterke damene klinsjer litt sammen til leserens stor fornøyelse,
  • resten av den brokige Heap – familien;
  • først far sjøl i stua, Silas, også han magiker, dog ikke fullt så dyktig som Martha, som han oppfatter som litt strebersk, litt fordi han er misunnelig kanskje men ellers en grei og likanes kar,
  • kona Sara, og barna;
  • Simon, som roter det litt til, akkurat det burde kanskje ha vært fulgt litt mer opp fra forfatterens side, blir litt lettvindt behandlet, men pytt,
  • Nico, en trivelig gutt og så har vi jo søstra,
  • Jenna som egentlig er en forbyttet prinsesse, ingen spoiler dette, det skjønner vi ganske raskt, hun er i fare fordi onde krefter, med
  • Svartmagikeren DomDaniel i spissen, og
  • den stakkars lærlingen hans,
  • Og så gutt nummer 412, barnesoldat, hvem av disse to sistnevnte er den forbyttede sønnen til Heapfamilien, det VAR vel meningen at leseren skal skjønne dette før løsningen går opp for Heapfamilen???, (hvis ikke har forfatteren undervurdert leseren altså)
  • Gjenferdet Alfred, en fredelig kar, tidligere ypperstemagiker, og så en masse zoologiske skapninger, deriblant
  • den godmodige Tustetassen,
  • budrotta Sylvester, en artig skrue,
  • panserbiller,
  • for ikke å snakke om de ekle ja hva var det nå de het da, men skitt au,
  • med flere.
Det får holde. Ja denne boka skal visst også filmes, kan vi ikke klare oss med bøkene, hva skal vi med alle de halvgode og heseblesende filmene i kjølvannet?

Boka ja! For de som ikke har fått det med seg, den heter Septimus Heap; Magi og oppfølgeren heter Skyggen og en tredje bok er også mer eller mindre underveis.

Og folkens! Denne fantasyboka likte jeg, her er humor men ikke så heseblesende som Artemis Fowl, varme, et herlig persongalleri, gode personskildringer med barna i sentrum og sterke kvinner som leseren får sympati med. Reineste matriarkatet faktisk, siden det er Dronningen ( riktignok død) som ruler. Godt språk og i det hele tatt. Og altså ikke så spekka med action hele tida, men med rolige partier. Ja da, her er Magi, drager, gjenferd, magiske ringer, besvergelser, trolldom, barn som er spesielt utvalgte og hele pakka men boka er herlig jordnær. Og intrigen ikke verre enn at til og med jeg klarte å følge med.

Mine damer og herrer : årets beste fantasy!

Men nå kommer jeg ikke til å lese flere barne- og ungdomsbøker på denne sida av nyttår! Neste år derimot...

PS: hva skal vi med alle de derre fancy websidene basert på bøkene? Er det ikke bra nok med boka?

10 kommentarer:

Anonym sa...

Årets bedste fantasy? Nej, kom igen, Eli :)
Og god jul deroppe!

elis lesebabbel sa...

I lige måde, der nede Zenia:-) Dere har vel ikke hvit jul dere heller, formoder jeg haha. Hvilken bok synes nå for resten du er årets beste fantasy???

Anonym sa...

Bok 3 har kommet på engelsk, og det skal visstnok bli 7 til sammen (bombe). Warner Bros satser på at dette skal bli deres nye Harry Potter-suksess. Har hørt fra gode kilder at bok 2 er mye bedre enn bok 1 (som jeg forøvrig syntes var litt vel "introduksjon" og ikke så svimlende genial i seg selv), så gleder meg til den (blir muligens juleferiebok)!

God jul!!

Anonym sa...

Websider er moderne vettu ;-) Også er det sikkert noen som synes det er gøy å lage dem.

Og nå begynte JEG å lure på hvilken fantasy jeg synes er årets beste. En sterk kandidat på vosenboksiden er nesten-fantasyboka "Det stjålne barnet" av Keith Donohue. Herrrlig eventyr med alvor i bunnen og realistisk preget språk. Les!

elis lesebabbel sa...

I lige måde, msJoplin!! Genial eller genial fru Blom. Men jeg trivdes nå godt i det der universet.

Aud : takk for tipset, men det er andre bøker som står på juleleselista.

Anonym sa...

Jeg leser Magyck sånn innimellom for tiden, så jeg har sikkert brukt det siste halve året på den så langt. ;) Men nå er jeg over halvveis!

elis lesebabbel sa...

Går sikkert greit!
Ingen spesielt vanskelig intrige!
Eli

Anonym sa...

Mine kandidater:
Clare B. Dunkle: Træskærerens skygge
Alex Uth: Marskens hemmelighed

Og så Det gyldne kompas..!!! Nej.. det gælder vist ikke helt :)

Her er ikke sne. Men MEGET koldt!
hej fra Zenia

elis lesebabbel sa...

Koldt? Ser på væroversikten for Danmark at det er opp til to minusgrader i Sønderjylland. Her har det vært opp til 10 kalde.

Ikke mye snø her i Oslo men frost. Ser nesten ut som et fantasylandskap ala Narnia eller noe sånt.

Ser ikke ut som de to forfatterne du nevnte er oversatt til norsk. Men et søk på google viser at de er rimelig proulære i Dk. Skal merke meg navnene.

Anonym sa...

Vi har også haft rimfrost - tænker også på Narnia.
I tv siger de at vi kun har 10 procents chance for en hvid jul. Jeg vil helst ikke have det. Skal holde jul på ø og har ikke tænkt mig at fryse inde!

Apropos fantasy: er ved at læse Cornelia Funke: Blækhjerte (Inkheart) - den er rigtig god. Handler om bøger :)