lørdag, desember 09, 2006

"som virkelig kan sies å passe for alle aldre"

”det finnes noen ganske få bøker som virkelig kan sies å passe for alle aldre. Hannu, Hannu er en av dem”. Står det på baksideteksten på denne boka. Skal jeg la meg irritere som barnebokkritikk.no? Nei, jeg tar det heller som en utfordring jeg. Nå skal jeg sette meg ned et kvarter og skrive ned alle de bøkene som kan passe inn i sjangeren ” bøker som virkelig kan sies å passe for alle aldre.” Jeg setter på varseluret; ett kvarter og fyrer løs! Klar ferdig gå!

Tove Jansson; jo lengre ut i serien om Mummidalen man kommer jo mer ”voksne” blir bøkene
Det suser i Sivet av Kenneth Grahame
Ole Brumm-bøkene også, men Ikke Hakkebakkeskogen. Den er mer barnebok enn voksenbok.
Flere av Astrid Lindgrens bøker, for eksempel Emil fra Lønneberget
Det blåser på månen av Eric Linklater.
Peter Pan, spesielt den første. (Uten Wendy, Kaptein Krok og resten av gjengen) Drit kjedelig spør du meg...
Hjelp, nå blei jeg skikkelig stressa...
Dustefjert-bøkene av Rune Belsvik?
Ragnar Hovland, egentlig flere, blant annet Motorsykkel om natta og den om de som forlet pappkartongen. Årets også.
Arnfinn Kolerud sine bøker, både Berre ikkje brøyteplogen kjem og den som kom ut i fjor, hva nå den het igjen
Derimot ikke Samson og Roberto av Ambjørnsen selv om det også er mye her som frir til voksne
Men kanskje Erling Loes Kurt-bøker, var i alle fall skikkelig kult-bøker da jag jobba på Deichman
H C Andersen selvfølgelig
Jungelboka (Kipling) Og eventyrene hans
Nei nå sto jeg bom fast, skal jeg driste meg til å si
Lus av SS Bjugn? Og Bill og ei til kanskje
Alice i underland
Arild Nyquist; flere for eksempel Slemme-Lars
Jeg mener det må være flere engelske, nei jeg har jo allerede nevnt noen
Svenske da?
Eller danske, nå har jeg ikke mer enn 6 minutter igjen
Ojojoj : Hans Sande holdt jeg jo helt på å glemme
Den derre krøllalfaboka om kuer for eksempel
Jeg burde vel tatt med noen billedbøker også men de driter jeg i, jobber ikke med bilder lengre
Janosh må med forresten
Eddie-bøkene av Viveca Lärn kunne jeg tenkt meg men de tipper nok litt for mye over mot barn selv om det er en fornøyelse å lese for voksne,
Mai Darling av Mats Wahl kunne jeg kanskje tenke meg forresten,
og så har du jo Lars Amund Vaages bøker og der.....

PS: der gikk tida ut , ja
Einar Økland glemte jeg jo
Er for resten ikke sikker på Lars Amund Vaages barnebøker. Tror det er barnebøker for voksne. Det samme vil jeg si om Hundemanuskripta av Jon Fosse. Problemstillingene og temaene er veldig voksne, selv om de er morsomme nok. Eneste måten å finne det ut : grabb et barn, sett det i fanget og LES! (Akkurat som man kan stole på unger! )

Ingen kommentarer: