torsdag, august 24, 2006

Lus og ei til

Mer om dyrelivet på verandaen. Det er ikke bare vepsen som plager oss! I sommer oppdaget jeg lus på en nydelig hengeplante! Da heiv jeg meg på sykkelen til nærmeste hagesenter og kjøpte lusemiddel. Nå har jeg snart brukt halve boksen men luseplagen blir bare verre og verre. Og lusene større og større. Og de kryr! Æsj!

Dette får meg til tenke på boka Lus av forfatteren Sissel Solbjørg Bjugn. Denne boka kom ut i 1996 på Samlaget.

Den handler om noe så trivielt som ei jente som får lus. Men faren som er reder (tankbåtreder???) sier at nei da, ingen har lus i deres hjem! Mora er så kua så hun tør ikke å si noe. For en triviell lidelseshistorie kunne ikke dette ha blitt, men forfatteren unngår det behendig. En genial og effektivt skrevet bok med mange undertoner og jentungen overlister far på en elegant måte.

Dette er en dame som kan skrive barnelitteratur som svinger. En annen bok hun har skrevet er Bill og ei til som kom ut i 1985. Dette er en av de få sosialistiske norske barnebøker noensinne. (Er faktisk ikke sikker på om det er blitt skrevet flere politiske barnebøker her i landet - i alle fall ikke seinere). Den handler om en gruvearbeider fra Sulitjelma som tenker at samholdet mellom arbeidere er sterkere enn døden. Og så dukker det opp en merkelig fremtoning av en gutt som siden viser seg å være et spøkelse(!) og som døde i en gruveulykke i England for ca 100 år siden. Gutten ber gruvearbeideren å holde seg hjemme denne dagen og slik unngår han dermed å bli tatt i et ras. Men boka har enda flere lag og mye å finne mellom linjene som det heter.

Det er en liten fortelling til (Ei til) som handler om en engelsk gruvearbeider som er i streik og må stjele en bursdagsgave til sin datter i en gavebutikk.
Det året var det Stig Holmås som fikk Kirke- og undervisningsdepartementets barnebokpris for første bind i indianerserien Tordensønnen. Men egentlig burde Sissel Solbjørg Bjugn ha fått den, men det turde de vel ikke, feigingene!(Endelig fikk jeg sagt det, over 20 år etter riktignok).

Forfatteren har ikke skrevet noe siden 2002. Hvor har hun blitt av?

5 kommentarer:

elis lesebabbel sa...

Det vil jeg gjerne. Hvis du har den elektronisk : kan du sende den til meg? Har regna ut at du var 10 år da Bill og ei til kom ut. Men du kan jo ha lest den seinere enn det. Litt kjedelig utstyr på boka forresten.

HPL sa...

Sissel er ei stilig dame, og veldig hyggelig (i hvert fall det lille jeg har snakket med henne). Jeg oppdaget henne og det hun skriver da jeg i '97 så henne i Bergen (under Festspillene). Hvis jeg ikke husker feil satt Ragnfrid i salen også da.

Og hvis jeg skal skrive mer om meg: En bok skulle egentlig hete "En historie i biter". Problemet var at SSB noen år tidligere hadde gitt ut "Jente i bitar", så det ble bestemt at boka skulle hete "Bitar av en historie" i stedet. Som jeg fremdeles synes er en mye bedre tittel.

HPL sa...

Og ja, den heter selvfølgelig "Biter av en historie".

elis lesebabbel sa...

Begynte å lure nå ja! Jammen bra du tok deg bryderiet å skrive enda en comment!

HPL sa...

Alt for deg, vet du, Eli.