fredag, august 11, 2006

To trivelige svensker

Da jeg blogget om tante Gummigutta (se under) søkte jeg på google. Jeg trodde jo at dette fremdeles var kultbøker i Sverige. Men fant til min forundring ikke så mye. Derimot sjekket jeg en annen barnelitteraturhelt fra den tiden: Ture Sventon. Det er en privatdetektiv som lesper. Med andre ord: en blanding av spenning og humor. På norsk er det kommet ut tre bøker om denne fyren. Søket har du her så slipper jeg å skrive opp titlene, men det var altså i 60-åra han rulet. Ture Sventon er fremdeles kult i Sverige:
Bare se her:
Wikipedia er et morsomt dugnadsleksikonleksikon. Der kan du klikke og klakke fra sted til sted og bli klokere og klokere for hvert klikk!

En annen figur er barnebokdetektiven Agaton Sax.
Denne artikkelen sammenlikner Ture Sventon og Agaton Sax. Og her har du en frisørsalong. Den holder til i Trondheim så her får trønderne klippet barten sin.

Men nå skal jeg snart se Dalziel og Pascoe på TV. De er også noen artige fyrer.

Ingen kommentarer: