tirsdag, mai 15, 2007

Harry Potter i Divina Commedia

De som er med:
  • Filip, snill gutt, gjør leksene sine og hjelper til med oppvasken, mobbet av
  • Søren, svært slem, dytter Filip ut i trafikken, så han dør og (ved en feiltakelse) havner i helvete,
  • Djevelen (Lucifer) som har skrantete helse, trenger en slem gutt å lære opp i tilfelle han faller fra og blir jo ikke særlig blid da han ser at det er gjort en feil,
  • Diverse pussige personer i helvete, smådjevler, fortapte sjeler etc.
Du får heller lese boka sjæl! Forøvrig en av de morsomste barnebøker jeg har lest på lenge! Skrevet av en svært så opplagt forfatter som virkelig forstår å utnytte helvetets særegenheter.
  • Høy humorfaktor altså,
  • ingen grøsser selv om kanskje omslaget tilsier det, men
  • ganske spennende og svært oppfinnsom.
  • Moral? Tja? Kanskje at ”det gode eksisterer i kraft av det onde” .
  • Barnebokkritikk.no trekker inn Marx og dialektikken også, det var kanskje å gå litt langt?
Andre djevelske bøker for barn:
  • Den ”kontroversielle” Lille Asmodeus av Ulf Stark som altså handler om djevelens sønn som ikke greier å stille opp på farens forventninger,
  • billedboka Katten og Djevelen som bygger på en fortelling av James Joyce,
  • Djeveltanna av Gro Dahle.
PS: At boka er oversatt til norsk har heller ikke gått upåaktet hen i forfatterens hjemland:
Nu kan Norge også nyde Kenneth Bøgh Andersens første bind i historien om Den store djævlekrig. Det manglede da også bare andet…
Hæ! Skal danskene fortelle OSS hvilke bøker vi skal oversette også nå, da!

PS 2 : Ellers så må jeg nå si at det ikke er alle barne- og ungdomsbokoversettelser fra dansk til norsk som har vært like påkrevet.

PS 3: Bortsett fra Ole Lund Kirkegaard, Bjarne Reuter, Kim Fupz Aakeson. Og Cecil Bødker.

Ps 4 : Oj: holdt jo på å glemme denne forfatteren. Denne forfatteren derimot er jeg nå ikke så sikker på.

Siste PS: Jaaaada! Jeg gidder da ikke nevne selvfølgeligheter!

Og det aller siste PS -et : Selvfølgelig mener jeg ikke at en barnebok MÅ ha moral! Det får da jammen være nok at boka er god! Og underholdende!

4 kommentarer:

HPL sa...

Selvfølgelig mener jeg ikke at en barnebok MÅ ha moral!

Og det er selvfølgelig forskjell på moral og moralisme ...

Anonym sa...

Og det har du selvfølgelig rett i!

Hilsen Eli som ikke gidder å logge meg inn her jeg sitter. Men prøver å holde moralen høyt! Og moralistisk har jeg alltid vært. (Men prøver å skjule det så godt jeg kan - med vekslende hell...)

Anonym sa...

Ok...hvad er det galt med Josefine Ottesen?

elis lesebabbel sa...

Galt og galt. Hun er bare ikke i toppskiktet. Men det er jo forsåvidt en "skjebne" hun deler med mange forfattere.