onsdag, mai 30, 2007

Slutt på elendigheten? (Et naturdrama del 9)

Det har nettopp vært møte ang snegleplagen. I forhold til hva som er vanlig på sameiemøtene var frammøtet usedvanlig stort. Det var kun en sak på agendaen. Siden den pysete foretningsføreren gjorde vendereis da han møtte ”katastrofen som har rammet oss her på Vestre Homen” for å sitere fra møteinnkallingen måtte noen andre ta ansvar for møtereferatet. Gjett hvem.
”Referat fra ekstraordinært sameiemøte vedrørende snegleplagen.

Undertegnede referent skal prøve å gi et saklig og balansert referat etter først å ha ryddet tastaturet for snegler fordi den idioten av referentens ektemann HADDE GLEMT Å LUKKE VERANDADØRA! Dessuten er det temmelig forstyrrende med all den stønninga og bæringa for hver jævla unnskyld uttrykket snegle omtalte ektemann finner på de utroligste steder.
En representant fra Bløtdyravdelingen på naturhistorisk museum var invitert for orientere om denne viser det seg relativt nyoppdagete sneglearten, men etter innspill fra salen kom det fram at svært få var interessert i noen naturvitenskaplig redegjørelse angående dette dyret.

Neste innslag var ved en representant fra skadedyrforeningen, men da denne begynte å bable om miljøvennlige og humane metoder for å kvitte seg med faenskapet ble det slik uro i salen at møteleder hadde store problemer med å roe gemyttene. Jeg vil forresten anbefale buddhistkollektivet over veien å holde seg litt lavt de nærmeste dagene.

Det har også vakt misnøye at saken har fått såpass stor plass i dagspressa. Flere mente at dette ville slå svært uheldig ut på boligprisene i området. Mange var jo i det hele tatt svært så opptatt av HVORDAN media hadde fått vite om katastrofen og noen mente at man inntill videre måtte forby bruk av blogger (sic) og liknende. Heldigvis ble den slags hysterisk argumentasjon raskt tilbakevist.

Så endelig gikk diskusjonen over til det essensielle : hvordan fjerne faenskapet! Av momenter i debatten : gift er eneste gangbare metode, gift kan være farlig for mennesker, kan resultere i at sneglene blir immune, og akkurat nå merker jeg at en snegle kryper opp langs ryggen min. Siden jeg er i full ferd med å bli hysterisk går jeg rett over til vedtaket:

Kort sagt setter vi fyr på hele dritten. Rett og slett brenner dem opp! En av sameierne som er brannmann mente bensin ville gjøre susen. Og nå gir jeg pokker i alle argumenter for og i mot. Ja herr Kverulant i B-oppgangen, jeg veit at du som vanlig vil ha en lang protokolltilførsel men da får du heller skrive det føkkings referatet sjæl. Velkommen til massakre på Vestre Holmen i morra kl 09.00. Drep! Drep! Drep! Vi tar ingen fanger!"

4 kommentarer:

Anonym sa...

GGGEEEEEZZZZZZZZZZUS

Anonym sa...

forretningsfører

Anonym sa...

Rosé til snegler


Tom-Victors snegler smaker hav – og byr på et hav av vinmuligheter. Selv gikk jeg i barndommen.
"Jo, det smaker godt, men det er som å spise viskelær" utbrøt jeg som tiåring da jeg første gang smakte snegler. Det skjedde under en ferie i Tyskland, og jeg minnes også at jeg fikk smake en slurk av en rød, tysk musserende vin. Halvtørr og sikkert ikke verdens beste vin – men svært vellykket slik jeg opplevde det, som en sursøt, bærsmakende brus.

Alt dette dukket plutselig opp igjen da jeg vurderte drikke til Tom-Victors kongesnegl. Det påvirket meg nok også litt i forhold til hva jeg ville forsøke: Rosévin.

Klassisk følge til snegler med hvitløk, persille og smør – og som jeg også forsøkte her – er lette, friske og enkle viner. Alligoté fra Burgund fungerer ofte bra, Pinot Blanc, enkel riesling eller til og med en Muscadet, men da ikke av de aller enkleste.

elis lesebabbel sa...

Ja Ole Martin har god greie på vin