tirsdag, mai 22, 2007

Slemme piker

Oppdaget denne boka av denne forfatteren.
De som er med:
  • Blanche, 16, ukysset, svært ensom, treffer jevngamle
  • Christa, vakker, populær, og svært manipulerende,
  • Blanches foreldre, ukritiske og i nesegrus beundring for Christa, som er helt annerledes enn deres egen datter som altså ikke er den datteren de ønsker seg.
Her smøres det tjukt på, ingen nyanser, personene mer typer og lite troverdige. Men så begynte jeg å lure litt på om akkurat det kanskje var med hensikt. Maktbalansen mellom jentene forskyves uten at jeg skal røpe for mye, ei heller hvem som tar siste stikket. Egentlig gir jeg blanke, men kan tenke meg at unge jenter vil ta sterkere parti for Blanche og forarges mer enn jeg gadd. Hvis de da ikke blir drit lei av den mutte usjarmerende selvhøytidelige hovedpersonen.

Forfatteren er oversatt til 30 språk, dette er den første (og foreløpig eneste) på norsk men Hamar Arbeiderblad mener at forfatteren har skrevet bedre bøker. Denne unge jenta som var 21 da hun anmeldte boka på dette utmerkede nettstedet er heller ikke begeistra og heller ikke denne herremannen. Ingen nordmenn som jeg veit om likte altså denne boka.

Deichman har ikke gidda å kjøpe mer enn to eksemplar av boka selv om ”Antichrista er en sterk roman om dominans, løgn og manipulasjon - og om å klare å stå imot.” I følge søkebasen deres. Oslofolk! Ett eksemplar er inne akkurat nå!

Så over til oversettelsen fra fransk:
".. spurte jeg meg selv hvorfor dette vennskapet forekom meg så ønskverdig" (s 7)
Ikke helt bra, nei!
"Jeg hadde aldri bedt noen hjem til meg før.... Denne utsikten fylte meg med skrekkblandet fryd." (11)
”Jeg kommer fra et ubegunstiget miljø” s 23
Manusvaskere! Hvor er de? Hvorfor Les! likevel planlegger å bruke denne boka i høstens txt-aksjon vites ikke men de må ha sett noe ikke jeg har sett.

Som alle veit (?) er det påfallende få franske ungdomsbøker som er oversatt til norsk. De eneste jeg kommer på i tillegg til Antichrista er denne boka. Og dette monstrumet av en bok. Kan det være det at mentaliteten er såpass ulik? Eller at det forventes at franske tenåringer leser bare voksenbøker?

PS: Men si meg: ER franske studenter SÅ slemme og ufølsomme som i denne boka? Og ER mannlige franske studenter så fulle av kvinneforakt? ER rett og slett disiplinen i det franske skolesystemet for hard? Og kanskje BEGYNNER franske barn for tidlig på skolen? De BURDE kanskje fått vært barn noen år til?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Svar fra Frankrike
Ja, ja, ja og ja

elis lesebabbel sa...

Glemte du ikke et "ja", nå?

Anonym sa...

jo

elis lesebabbel sa...

Med andre ord: burde ha forandret tittel. "Slemme piker og gutter". Men vi lar det være som det er. "Slemme piker" er liksom litt tøffere