mandag, november 12, 2007

Søstre imellom

Boka innledes med dette sitatet fra Stormfulle høyder.
”Hvorfor kan du ikke alltid være snill pike, Cathy?”
”Hvorfor kan du ikke alltid være snill mann, far”
De som er med:
  • Kathleen, et sangtalent av det helt store, svært vakker, lider en ublid skjebne, ja akkurat det er hun jo ikke alene om i dette dramaet,
  • Mercedes, svært religiøs, tar mer ansvar for familien enn hun vel egentlig tåler, ”Jeg skal gjøre mitt beste , Herre, men når vil Du la meg få hvile”,
  • Frances, familiens sorte får,
  • Lily, vakker, men halter stygt, noe alle andre enn hun selv er svært opptatt av,
  • Ambrose, som rakk å bli døpt før han døde, går igjen,
  • James, elsker sin datter Kathleen mer enn sundt er, har ikke særlig høy kred i omgivelsene,
  • kona, Materias, som gifter seg pur ung, alle er medlemmer av den svært spesielle familien Piper.
Andre deltakere;
  • Teresa, afrikansk opprinnelse, hushjelp, vakker og sterk,
  • Hennes bror og dennes kone
  • Med flere
  • Og så Rose...
Tid : fra begynnelsen av forrige århundre og til andre verdenskrig
Sted: New Waterford, på en øy utenfor Canada.

Boka er på over 560 sider og heter Understrømmer. Høres neste litt ut som en såpe, ja. Men det er det ikke.

Boka får meg til å tenke på disse bøkene:
  • Keiseren av Portugalien av Selma Lagerlöf. Den handler også om en far som elsker sin datter hinsides all fornuft.
  • Øst for eden av John Steinbeck. Jo mer jeg tenker på den boka jo mer sikker blir jeg på at forfatteren har latt seg inspirere. Men jeg kan jo ta feil.
  • Det er vel mer tvilsomt om hun har lest Sven Delblancs tragiske familieserie om predikanten Samuel og hans prøvede familie.
  • Og så refereres det til søstrene Brontés bøker, både Jane Eyre og Stormfulle høyder.
At så mye lidelse kan gi så mye leseglede er jo egentlig ganske paradoksalt. Dette er en bok av den typen du ikke greier å legge i fra deg, men som nærmest leser seg sjæl. Og etterpå sitter du igjen med savn og tomhetsfølelse. Hvilken bok skal du lese nå, liksom. Noen liker slike bøker. (Blant andre meg). Andre ikke. Om dette er en bok først og fremst for kvinner? Herregud, alle veit da hvor innsnevra mannlige lesere kan være. De kan bare ha det så godt!

Originaltittelen er Fall on your knees! Og er tatt fra denne sangen. Forfatterinnen er tokulturell, faren har skotsk opprinnelse, moren fra Libanon. Så mye mer enn dette har forhåpentlig ikke forfatteren til felles med Piper-familien.

Forfatteren har skrevet en bok til som er oversatt til norsk : Som kråka flyr. Men den har ikke blitt så godt mottatt her i Norge. Så det er nok Understrømmer som er boka. Den kan også kjøpes som billigutgave for kr 98,-. Mye bok for penga får man si.

Og så kan man jo diskutere i det vide og det breie om det var nødvendig å forsyne seg så godt av skogens trær for å få fram budskapet.
Andre big sizeforfattere (som skriver enda lengre) er for eksempel:
  • Leo Tolstoi
  • James Joyce
  • Thomas Mann
  • J.R.R.Tolkien
  • Miguel de Cervantes
Burde kanskje ha skrevet noe om bokas temaer også, men det kan dere jo finne ut av sjæl. Men forsoning er ett. Arvesynd et annet. Kjærlighet. Ondskap og godhet. Tilgivelse. Tro og overtro. Kan jeg røpe at slutten... nei det synes jeg med nærmere ettertanke ikke.

Takk til M som anbefalte meg denne boka.

PS: bare nevner det : Boka er nevnt i 1001 bøker du bør lese før du dør. Så nå er i hvert fall denne boka unnagjort. I den norske utgaven er det lagt til en god del norske bøker, der iblant... ja gjett hvilken forfatter. (Fasiten her). Jeg får heller stå til rette for mine unnlatelsessynder på den ytterste dag.

PS 2 : Nå har jeg gjort gratis reklame både får Bokkilden, Cappelen og Orion forlag. Men jeg skal ikke lage noe stort vesen av akkurat det.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Så kjekt at du likte boka!! Er jo ikkje berreberre å anbefale bøker til "folk som har lest alt"... :)
-Marius-

elis lesebabbel sa...

Nei det er ikkje berre berre. Du er ein framifrå bokpushar, Marius!

Anonym sa...

Marius er så framifrå at eg ikkje heilt veit om eg liker det eller ei. Han sneik seg til å påprakke meg Understrømmer, og eg har eigentleg ikkje gjort anna enn å lese (og skrive norsknoveller o.l.:p) dei siste dagane! Herleg, herleg, men farleg, farleg.
-Krishna.

elis lesebabbel sa...

Nei men så hyggeleg å få ein kommentar frå deg då, kjære søte Kristin, orsak Krishna! Dette lyt du berre fortsette med. Det er ei særs stor ære! Eg har og pusha denne boka mykje i den seinasta tida. Til ho L M til dømes.