lørdag, november 24, 2007

Ny serie! Ny serie!

I min helt nye serie ”Trenger vi denne organisasjonen” har jeg valgt å åpne med Spesialgruppen for bibliotekvirksomhet for barn og unge (BUF).

RIKKA
BUF ble startet i 1960 av salige Rikka Deinboll. (Hva! Ingenting på wikipedia om Rikka Bjølgerud Deinboll, det norske barnebibliotektes gudmor!)

LITT SELVSKRYT OG FLAT STRUKTUR
Selv satt jeg i styret i noen år i begynnelsen av 80-åra. Som kasserer. Og nå litt selvskryt; jeg fikk kredit og debet til å gå opp hver eneste gang. På øret. Dette var før regneark og den slags, og lommekalkulatoren var bare så vidt oppfunnet. Den gangen opprettet styret kollektiv ledelse, og i møtereferatene brukte vi bare fornavn. Litt sånn anarkistisk altså på ekte barnebibliotekarvis. Til stor irritasjon for styret i Norsk bibliotekforening, vår moderorganisasjon.

RØDVIN OG STENSILSILSILMAMMAMAMMAMAMMASKIN
Den gangen hadde vi medlemsmøter med ost og rødvin i Osloområdet. Kanskje dristet vi oss helt ut til Asker. (Hæ??? Bodde det folk andre steder i landet altså?) Og vi utga bladet i gjennomsnitt tre ganger i året. Før tekstbehandlinga ble oppfunnet, vi trykket i offset (av trykkern på Deichman) layouten laget vi selv og er det noen av denne bloggens lesere som har hørt om letraset-bokstaver. Som vi måtte ”gnugge” fast i arket for å få fete overskrifter. Og da gjaldt det jo å holde tunga rett i munnen! For ikke å snakke om det aller første nummeret i 1975, i sveivestensilmaskinens dager, da Buf-nytt kom ut 7 ganger i året!

FRA SNAIL TIL BLOGG
Nok mimring : BUF are still going strong, gudene veit hva de driver med, og hvem som sitter i styret veit de jo knapt sjæl, men tattaaaaa : her er den nyopprettede bloggen. Og greide folk å skrive innlegg før i tida, med klapremaskin, og sende via snail mail, de måtte altså kjøpe frimerke, putte i en konvolutt og poste i en postkasse, og redaksjonen måtte reinskrive på skrivemaskin, ja da er det jo en smal sak å kommentere på en blogg! Eller ta kontakt med ”saker og spørsmål”.

BUF I GÅR, I DAG OG I MORGEN. HAR BUF EKSISTENSBERETTIGELSE? HVOR GÅR BUF?
Berit Bjørklid som var styreleder i slutten av 70-åra trua med å nedlegge hele organisasjonen hvis ikke folk skjerpet seg og skreiv innlegg i bladet. Og her kommer jeg til et poeng : det er opp til DEG hvis Buf skal ha en eksistensberettigelse!

Spør ikke hva BUF kan gjøre for DEG, men hva DU kan gjøre for BUF!


PS: MIJAUUU
Ikke for å skryte men det var jeg som tegnet den første BUF-katta. En mørk og stormfull natt møttes Elin Haugen, Bodil Espedal og undertegnede for å lage en ny BUF-brosjyre. Hvorfor det ble en katt husker jeg ikke nå, men jeg var rimelig flink til å tegne katter. Siden tegnet Vivian Zahl Olsen en mer proff katt, og den katta som brukes nå er tegnet av en herremann ved navn Mauricio Pavez men den er jo rimelig high tec. Litt 90-talls kanskje?

PS 2 :
Hallå BUF-styret. Kan alle som vil kommentere og ta ”kontakt med saker og spørsmål” eller bare vi som trofast betaler kontingent år etter år?

PS 3 : HÅNDBOK I BARNEBIBLIOTEKARBEID
Da Håndbok i barnebibliotekarbeid (Fagbokforlaget 2003) skulle lages ble jeg bedt om å skrive en artikkel om BUFs historie. Så vidt jeg husker fikk jeg et humørhavari etter noen runder fram og tilbake med redaksjonen (no hard feelings nå altså ) så jeg tror noen andre skrev om hva som skjedde de siste åra før utgivelse av nevnte håndbok. Etter å ha sett på artikkelen nå 4 år etter synes jeg at stilen er mer saklig helt mot slutten. Ikke noe om ost og rødvinsdrikking der nei, og det er da heller ikke særlig vesentlige fakta i en organisasjons historie. For resten urettferdig at vedkommende ikke har fått kred i litteraturfortegnelsen. Jeg brukte mest gamle Buf-nytter og referater i arbeidet med artikkelen og regner med at alt materialet fremdeles finnes på Barne- og ungdomsavdelinga på Deichman.

PS 4: JULEGAVE?
Jeg har to ekstra eksemplarer av denne utmerkede håndboka. Bare gi meg et vink så sender jeg gratis til førstemann til kverna. Signerer gjerne. Finfin julegave! Til en verdi av 349 kroner!

PS 5 : JEG VEIT DET MEN JEG VI'KKE SI DET!
Hvordan initialene BUF kan bli til spesialgruppen for etc? Godt spørsmål.

PS 6 : BUF GÅR TIL FILMEN
Og så var det den der filmen, da... ”Vi er kanskje ikke så kule, men vi er gratis” (Filmen fikk Gulløperen for beste reklamefilm i 1993).

Et siste PS:
Får vi noe nytt medlemsblad snart eller? Altså jeg har betalt, jeg altså!

Nei : ett PS til :
Lenge leve BUF!! Uten BUF stopper Norge!


Neste gang i serien Trenger vi denne organisasjonen : Kritisk blikk på IBBY Norge

5 kommentarer:

Unknown sa...

Til PS3 så var det såvidt jeg husker Bente Bing Kleiva og undertegnede som hostet opp det siste avsnittet i BUFs historie, og vi er da godt nok kreditert i boka:-)

Glad du liker den, selv håper jeg den holder mål noen år til før det bør lages en ny. Bare så synd at nettstedet floppet.

Tonita sa...

Til en barne og ungdomsbibliotekar, og hennes leseere. Råd trenges!

Min franske svigersønn snakker norsk, ganske greit. Men han leser nesten aldri norsk. Finnes noen bøker av typen lettlest-bøker som f.eks. samtidig er gode krim bøker, noe som fenger? Mannen er snart 40, jurist, leser mest klassisk fransk litteratur men også f.eks. Paul Auster (om enn i fransk oversettelse).
H J E L P ! !

elis lesebabbel sa...

Tonita
Ta en en tur på barneavdelingen på deichman. Da jeg jobbet der fikk vi mange slike henvendelser. Men de er sikkert flinke i Bærum også.

Unknown sa...

Filmen er på plass på YouTube! Nyt den:-)
http://www.youtube.com/watch?v=mR_E6jyd2ZY

elis lesebabbel sa...

Thomas! Dette er bare strålende! Utrolig bra! Og like morsom som jeg husker den! Har du gjort BUF-styret oppmerksom på den. Slik at de kan legge den ut på den nye bloggen?