tirsdag, november 20, 2007

Hvem har bursdag i daaaag?

Selma Lagerlöf hadde blitt 149 år i dag. Det ville jo ha vært en sensasjon men jeg antar at svenskene firar så det förslår til neste år. Jeg veit nesten ikke hvilken av bøkene jeg liker best, men kan trygt anbefale alle.

Her har du talen
som Selma Lagerlöf skrev da hun fikk nobelprisen i litteratur. Jeg tror ikke at vi skal la oss lure altfor mye av den ydmyke formen for da hun først ble forespeilet at hun måtte dele Nobelprisen med en mannlig forfatter forlangte hun å få den alene. Ellers ville hun ikke ha den. Og det hadde da i tilfelle vært nok en skamplett på Nobelkomiteens historie.

Jeg vil anbefale alle å lese talen, jeg kan vanskelig tenke meg at det er blitt holdt noen bedre tale i forbindelse med noen Nobelprisutdeling. Eller andre prisutdelinger for den delen

Selma var svært glad i sin far selv om han kjørte hele barndomshemmet Mårbacka på dunken. Og i talen gir hun ham mye kred for at hun er blitt forfatter, det var han som førte henne inn i eventyrene og litteraturens verden.

Selmas ”goda vän och resekamrat, som inte bara förde mig till södern och visade mig all konstens härlighet, utan också gjorde hela livet ljusare och rikare!” er nok Sophie Elkan som i flere år bodde sammen med henne på Mårbacka. De hadde et svært nært forhold, noe blant annet brevene i boka Du lär mig att bli fri vitner om. Nå var jo også Selma svært knyttet til Valborg Olander, noe brevene i boka ”En riktig författarhustru” viser.
”ibland försöker jag tro att jag bara älskar din godhet och din omtanke om mig och din trohet och allt sådant andligt, men det är inte bara detta, det är allt det andra också. Måtte vi snart kunna få vara lyckliga med hvarandra och glömma hela världen”.
Her kan vi også lese at "trots de starka känslorna fick Valborg kämpa om Selmas uppmärksamhet med författaren Sophie Elkan. Ja, det var ett riktigt triangeldrama med mycket svartsjuka och ibland rena utbrott”.

Sophie døde 19 år før Selma og da Selma selv lå for døden ville hun tilbringe sine siste dager inne på Sophies rom omgitt av dennes bilder og møbler. Og da var det Valborg som satt trofast ved hennes side. Vakkert hva!

Selma ble født med en hofteskade, og det hevdes at dette var grunnen til at hun ikke ble gift. (Tull og tøys!) Og det faktum at hun var ugift gjorde at hun kunne konsentrere seg helt om skrivingen. (Og akkurat det kan det jo kanskje være noe i.)

Og nå kommer vi til løsningen på min siste gjettekonkurranse :
I boka ”Mårbacka” forteller Selma at hun ble helt lam da hun var barn, men da hun en dag fikk øye en påfugl ble hun så ivrig at hun reiste seg og begynte å gå igjen. Siden fikk hun et helt spesielt forhold til denne eksotiske fuglen og på Mårbacka hadde hun alltid påfugler i et stort bur. Hver sommer er det fremdeles påfugler i det samme buret. Disse blir alet opp i Annefors, og på Mårbacka pleier det å være to stykker (en av hvert kjønn) i sesongen. Og hvis de er riktig heldige kommer det kyllinger også! Men nå er det noen mer hjemlige fugler som føler seg litt tilsidesatt her, vi får vel ikke fred før vi slipper dem til! (Takk takk det holder nå!)

Jeg hadde vel trodd at noen av mine lesere hadde greid å løse gåten, men dette innslaget viser at svenskene ikke er det spor bedre når det gjelder kunnskaper om denne store forfatterinnen.

Her er en websida til Selma Lagerlöfselskapet. Lurer på om Selma selv hadde blitt imponert? Eller hadde hun funnet den litt informasjonsfattig i forhold til den fancy grafikken.

Og så lurer jeg fælt på hvordan fr. Lagerlöf hadde likt at et spa er blitt oppkalt etter henne. Ikke helt i Selmas ånd er jeg redd.

Eller hva med Quality Hotell Selma Lagerlöf ?

Et søk på google gir ”omlag 483 000 treff som inneheldt "Selma Lagerlöf" (Hvis vi begrenser søket til for eksempel japansk må vi nøye oss med 26 treff. Uansett . Selma is the greatest!

PS: Ja, jeg veit hvordan man legger ut hele you-tube-ruta på en bloggpost men da ser det så rotete ut på bloggen.

3 kommentarer:

Tonita sa...

Nei da, det ser ikke rotete ut i det hele tatt. Gjør bare det du, - blir så fint så.

Da jeg var på Mårbacka var det som interesserte meg mest den fine "Aga-komfyren" på kjøkkenet. Den hadde hun fått som gave av ingeniøren som fant den opp, - og den var nok super. Har jo lest utallige bøker fra England der Aga-komfyren spiller en vesentlig rolle, men aldri noe i norsk litteratur.
Aga'en var fin den.
Og det var også Selma Lagerløf spa, - der vi ble pleid og knadd, - og systemet i Sunne var ikke så dumt det heller - da vi var der for noen år siden.

elis lesebabbel sa...

Jaja det er vel ikke verre enn at folk kan klikke et lite ekstra klikk så er de der.

Så den sånn ut?

Tonita sa...

Ja nettopp. Den var visst den første, eller nest første av sin sort. Praktisk, og fint utseende også. Det ble på omvisningen fortalt at husholdersken aksepterte den, men forlangte å få ha den gamle ved-komfyren også.