mandag, november 05, 2007

Nok en tjukkas

fra Jon Ewo. XXL En maksimalistisk roman om livet, kjærligheten og den store gjedda er første bind i en serie på to. I følge etterordet. Jeg har lest første kapittel og er blitt introdusert for
  • Bud, hovedpersonen, 16 år, overvektig, skal begynne på bilmekanikerlinja på videregående, hvis han skriver om hvorfor han satte i gang en brann bak skolen til
  • Psykologen Herman Starbokk,
  • Venninna Selma, også overvektig, skal delta på et realityprogram hvor det gjelder å komme fortest mulig ned i vekt,
  • Buds fetter, Jerry, høyt aktivitetsnivå, foreslår at i løpet av den uka han er på besøk skal fetterne male huset og fiske en storgjedde, (dette til Buds fortvilelse) har foreløpig ikke fått helt tak på figuren, tror han burde dempes litt ned for å bli å ikke utmatte leseren helt. Temmelig anmassende!
  • Buds foreldre, høyt utdannet, naturister (går alltid nakne rundt hjemme til sønnens store fortvilelse), tilhengere av miljø og sund mat, blir i meste laget, litt sånn ut i parodien.
  • En slem gymlærer, også noe parodisk,
  • Og en ganske tøff og sensuell jente, 18 som begge fettrene blir betatt av. Det var første kapittel og da er det 6 ”fisker” igjen.
Jeg veit at Ewo kan skrive men ofte går det litt fort i svingene. Noen burde holdt ham i øra. I følge Deichmans base har forfatteren skrevet fem bøker i år. Hva med å gå ned på antall titler og jobbe litt mer med teksten? Det begynner bra, i løpet av de første 17 sidene lo jeg tre ganger men så ble det bråstopp. Det skjedde etter at Jerry gikk ut av bussen.

Mer kommer før jeg gir meg. Men nå tar jeg en liten pause fra b&u.

PS: glemte en : denne. Da blir det 6.

2 kommentarer:

Tonita sa...

Jeg elsker tjukkaser, - i bokform. Men det er jo ikke nok at de er tjukke. Må ha litt mer.

elis lesebabbel sa...

Ja det er tross alt kvalitet som gjelder og ikke kvantitet. Uten at jeg her og nå skal lage en formel basert på forholdet mellom kvalitet og kvantitet