søndag, november 04, 2007

Første gang på biblioteket

for å låne bøker - på veldig mange år. I går dro jeg opp til nærmeste filial for å låne en bok jeg er blitt anbefalt. Dette blir den første voksenboka jeg leser på en god stund. Så den bør helst være god! Håper jeg får lest den uten å bli avbrutt av alt det jeg ”må” lese for tida. Men nå kan jeg jo bare gå inn på mappami og fornye igjen. Hvis altså ingen reserverer boka i mellomtida. Neppe, siden den er sju år gammel.

"Enhver bok du ikke har lest er ny"
het det litt krampaktig på en plakat i Hovedutlånet for noen år siden da det var dårlig budsjett for nyinkjøp. Noe det har vært mer enn en gang i Deichmans historie.

Og hvorfor står alltid den nest siste boka av en forfatter stødig på bibliotekhylla mens folk gjerne setter seg på lange ventelister på den nyeste – og det enten de har lest den forrige eller ikke? (Nei jeg snakker ikke om serien til ABR nå).

Og hvorfor ikke feire jul i januar for eksempel da alt er billigere og man får mye bra julepynt på billigsalg? Og her ligger vel noe av svaret på det forrige spørsmålet...

Litt tilbake til mappami. Hvem skulle ha trodd dette var mulig da vi satt og skalv i foredragssalen på Deichman i begynnelsen av 80-åra da førstebibliotekaren (hun følte seg ikke særlig høy i hatten hun heller) orienterte oss om den nye tid vi skulle gå inn i. Nemlig dataalderen. Eller EDB som vi sa den gangen.

PS:
når jeg googler den derre dama som var misfornøyd med gruppeportrettet på litteraturhuset fordi hun selv var utelatt (Aslak! Hvordan kunde du!) får jeg 285 000 treff. Det holder kanskje, derfor bare initialene ABR.

PS 2 :
takk til Røa fordi jeg fikk gratis nytt lånekort. (Hadde mista det gamle). Egentlig skulle jeg ha betalt 20 kr. (Håper det er greit at jeg skriver dette i bloggen og at ikke den nye sjefen der blir innkalt på teppet. Med streng beskjed om å stamme opp personalet.)

PS 3 :
De syntes vel at jeg burde få såpass kred siden jeg tross alt har jobbet på Deichman i 22 år. Konduite kalte vi dette før i tida.

PS 4 :
Røa! Hva med å utvide åpningstida litt. I gamle dager måtte vi jobbe til kl. 20.00 to ganger i uka og til kl 18 på fredag og annen hver lørdag uten at vi klaga eller hrrrm hrrrm der fløy vel fingra LITT raskt over tastaturet... Å starte lørdagsåpninga kl 10.00 derimot unner jeg dere! Var ikke mange innom mellom klokka 9 og 10 i min tid heller!

PS 5 :
Heldigvis slapp jeg unna alle de derre dannede Røamiddelklassefolka. Kom før rushet. Konstaterte at Røa kunstforening are still going strong.

Et siste PS:
Deichman : regn med noen ekstra inntekter etter at jeg har begynt som aktiv låner igjen. Glemte å sjekke om det var kortautomat.

Og det aller siste PS-et :
Leste i utlånsreglementet av hvis jeg må fornye må dette skje ”før forfall”. Altså hvis jeg ikke er kjapp nok til å fornye må jeg dra opp på Røa igjen, levere boka, for så å låne den på nytt. Håper ikke jeg også må dra hjem igjen først?

For dem som orker et PS til :
de siste åra jeg jobbet på Deichman strevde man fælt for å finne vanntette låneregler for å møte alt det rare lånerea kunne ha funnet på. Lånere altså! Men det kan jo ikke det trivelige personalet på Røa for eksempel lastes for. (Så vidt jeg husker var filialfolka alltid litt mer laidback enn på hvut!)

Til slutt er det bare å ønske meg selv velkommen som aktiv låner igjen.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Bare hyggelig å kunne hjelpe en tidligere Deichmann, og velkommen tilbake! ;)

Åpningstider kan man jo diskutere (budsjett og bemanning vettu), selv håper jeg å åpne senere (og stenge tilsvarende) på lørdager, det er jo tross alt etter kl 12 at folket kommer.

Og du kan ringe eller maile for å fornye om du glemmer det før forfall. Går så fint så. Du må først levere og låne på nytt om du har fornyet to ganger fra før.

Ingen kortautomat, men det kommer!

Vi sees!

elis lesebabbel sa...

Å nei dere kan nok ikke åpne seinere enn kl 10.00 på lørdag. I hverfall ikke hvis dere ikke utvider åpningstida til kl 19.00. I tilfelle må jeg nok gå over til å bruke konkurrenten på Majorstua. (Eller innskyld Majorstuen). (Det var litt av en trussel det tenker jeg :-)

Hvordan er det for resten - kan man nå levere bøker et annet sted enn der man har lånt dem - noe som var en selvfølge helt til de siste åra jeg jobbet på Deichman. Men da måtte vi begynne å lire av oss noe piss om at helst ikke men bla bla bla...

Tonita sa...

Låneregler blir aldri vanntette, og ofte litt rare.
Hos oss kan man fornye på nett flere ganger enn to, - men vi driver ikke med innlån fra andre bibliotek - til underholdningsformål ...

Så jeg tror jeg jeg skal starte mitt eget lille forskningsprosjekt - litt litteraturvitenskap: MacDonald og Hayter.

Nei da, - jeg skal ikke ta fra deg MacDonald, - men forsøke å få lånt inn original fra Trondheim.

Søndagsettermiddagskosen roper til meg: kom tilbake til sofaen, tekoppen og Gavalda. Henne burde du unne deg Eli, nå som du er blitt voksenbokleser igjen.

Anonym sa...

Nå kan man levere bøkene på alle filialer (og man kan til og med levere bøker fra andre bibliotek enn Deichman, så lenge de bruker Bibliofil)! :D

elis lesebabbel sa...

Hehe! Altså : eg har lese Saman er vi mindre aleine av ho Gavalda. Eg berre elskar den scenen frå den restauranten nyttårskvelden. Har du lese akkurat dette kapitlet enno? Men kanskje boka tippar litt over mot slutten. Skal ikke røpe noe...

Hva MacDonald angår fikk jeg den anbefalt av en ung mann jeg kjenner som mente at dette var en bok for meg. Når ungdommen gidder å anbefale bøker til oss middelaldrende damer så smelter i hvert fall jeg. Den er en skikkelig tjukkas så den har å være god.

Apropos låneregler : Da jeg begynte på Deichman i 1980 hersket fremdeles ånden fra 70 -åra; Bøker ut til folket samma faen!

Seinere ble det : lån er bra for statistikken men hvis du ikke gjør som vi sier så nåde deg! Og konduite ble et fy-ord!

elis lesebabbel sa...

Ms Joplin! Dæven! Min framtid som bibliotekbruker blir lysere og lysere!

Anonym sa...

Jeg bruker Hovedutlånet, og der er da visserligen åpningstidene rimelig gunstige... ;)

elis lesebabbel sa...

Elin da! Noe av vitsen med filialer er jo at at folk skal ha et desentralisert bibliotektilbud! At det er lengre åpningstider på hovedutlånet hjelper jo ikke meg siden hvut er helt utenfor mine daglige ferdselsårer, enten jeg nå sykler eller går til jobben. (Avhengig av sesongen). Det vil rett og slett være en gedigen omvei!

Vragebugten sa...

Nå kan man levere bøkene på alle filialer (og man kan til og med levere bøker fra andre bibliotek enn Deichman, så lenge de bruker Bibliofil)! :D

Nemlig, og siden Lydbiblioteket også har Bibliofil kan du jo levere inn og sitte på de så lenge du måtte ønske ...

elis lesebabbel sa...

Ja altså nå mener du at jeg bare kan sende boka fra NLB. I posten? Blande jobb og privatliv?? (Har jo alle rede vært inne på tanken....)

Eller er det noe annet glupt man kan gjøre som jeg ikke har fått med meg. Deichmanfolk : dette har dere ikke sett.

Tonita sa...

Eli: Gavalda - elsket, absolutt elsket nyttårs-resturant-scenen. Er forresten dessverre snart ferdig med hele boken. Selv om boken er på over 660 sider, så er jeg sikker på at jeg kunne tålt mer. Men - jeg aner en riktighet i det du nevner om at kanskje boka går litt nedover mot slutten. Gjør ikke mange bøker det.

og du - MacDonald - var ikke det hun som skrev en bok om Hellas og en øy også for noen år siden. Akk - jeg får ikke reservert den, den er for ny. *Sleng hit tuben med tolmidighetskrem elskling*

Råd til E: når det gjelder å lese synes jeg du skal blande jobb og privatliv.

elis lesebabbel sa...

Du kan ha et poeng der. Mye av privatlivet mitt går jo med til jobbrelevant lesning og den månedlige lesedagen dekker på ingen måte alt så da kan jeg kanskje også gjøre omvendt!

Deichmenner og - damer : dette så dere ikke.

Dessuten : vi holder på med å nyinnlese en del bøker nå : verken Tornefuglene eller Rød er rytterens hest står på min leseliste altså.

Og denne boka jeg snakker om av MacDonald er er alle rede i full vigør på lyd på NLB.

Ellers er det jo bare hyggelig å ta seg en Røatur og nå skal de jo få seg nye lokaler snart også. Blir det vitvin og kanapeer på åpningen? Husk vi er dannede vi som sogner til Røa.