søndag, november 11, 2007

Jeg blir forbannet

Kanskje ikke første gang jeg gir uttrykk for denne ekspressive følelsen på herværende blogg men nå er jeg ordentlig irritert altså!

Som den oppmerksomme leser bør ha fått med seg har jeg i høst hatt argusblikk på Aftenposten og Dagsavisen, (Årsaken til at jeg har valgt akkurat disse to avisene er at vi abonnerer. )

Fra 1 august og til nå er det kommet 8 (åtte) anmeldelser av barne- og ungdombøker i Aftenpostens papirutgave. Tre lettlestbøker og fire billedbøker. Og Prompeboka til Jo Nesbø.

Og Dagsavisen anmelder tydeligvis ikke barne- og ungdomslitteratur lengre.

PS: Apropos sterke følelser: For 15 år siden laget jeg en annotert emneliste for Biblioteksentralen med tittel : Å - så sint jeg er! : barnelitteratur om alle slags store, sterke følelser. (Så vidt jeg husker var det ikke jeg som fant på tittelen. Høres ikke helt meg ut. ) Jeg fikk kr. 6000,- for jobben, og i tilfelle noen lurer : timebetalinga ble elendig. Håper heftet har vært til nytte for noen og at alle bibliotek har kastet det nå da det begynner å bli temmelig foreldet. Hvis ikke foreslår jeg en generalopprydning i alle de gamle tidsskriftkassettene du har bak skranken og som ingen legger merke til lengre og som bare står i veien og samler støv!

PS 2 : Jeg vil også benytte anledningen til å slå et slag for Veiledende liste for barne- og ungdomslitteratur som jeg hadde stor nytte av da jeg skrev omtalte liste. Den ble nedlagt i 2002 etter påfallende få protester! Den ble lagt ut på webben fra 1995 men fantes i trykt form i årevis. (Gidder ikke å sjekke nøyaktig hvor lenge). Et ypperlig hjelpemiddel for mange selv om vurderingene innimellom kunne være ujevne.

PS 3: Barnebokkritikk.no skulle liksom være en arvtaker, men tre anmeldelser i uka og ekstremt lange ferier dekker neppe behovet. Bare to anmeldelser denne uka av nye norske bøker midt i bokhøsten er for tynt!

PS 4: Få og ukvalifiserte avisanmeldelser av b&u har vært et evigvarende tema så lenge jeg kan huske. Og det kommer det vel til å fortsette med.

PS 5: Ja, jeg veit at andre aviser er flinkere. (Blant annet Adressa, Vårt Land og Bergens tidende).

PS 6: Kommer Dagsavisen til å anmelde noen barne- og unggdomsbøker i år? Og Aftenposten kommer kanskje til å ha en side til med et tilfeldig utvalg barnebøker før jul? Følg med...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg så at Aftenpostens nettutgave hadde anmeldelser av alle de Bragenominerte barne- og ungdomsbøkene. :)

Men smekk på lanken til Dagsavisen!

Anonym sa...

Jepp! Har samvittighetsfullt lagt det inn!

Uinnlogget Eli på jobb