lørdag, april 28, 2007

Og så var det litt grøss igjen

Serien heter Midnattsgrøss, navnet Nick Shadow står på omslaget men på tittelbladet på den første boka i serien står det ”Historier av Shaun Hutson”. I forordet er Nick Shadow ”bestyrer for det hemmelige biblioteket Midnattsgrøss” . Dette må jeg finne ut av. Nick Shadow er også en skikkelse i denne operaen. Så litt om Shaun Hutson. Her bekrefter han at han skriver under flere (!) pesevdonymer, og liker horror. Men kanskje han smører litt tjukt på i presentasjonen av seg selv? (Forresten en morsom web-side; mannen har humor, hvis han altså er den han gir seg ut for å være, ja uansett forresten.)

Her avslører han noen av sine psevdonymer men at han har noen hemmelige også. (Og Nick Shadow er ikke blant dem han nevner). Dessuten har han skrevet en serie som heter Shadows og nick name er jo nesten det samme som psevdonym. Kan det være en forbindelse her???

Deichman tror at Nick Shadow er redaktør for hele serien. Og det er jo den konklusjonen man kan trekke av forordet men her har de nok bomma litt! (Bærum også!) NLB, det vil si jeg, har fulgt samme modell. Men herregud man kan da ikke vente at katalogavdelingen skal drive dypdykk på nettet nar de katalogiserer heller.

Men hva er dette!!! Den andre boka i serien er skrevet av Ethan Spicer i følge Deichmans base. (Jeg har bare den første boka). I følge google er Ethan Spicer en amatørmusiker og - en speidergutt! Mens Nick Shadow fremdeles står som redaktør. Værsgo bli gæern! I følge Amazon.com er det Damien Graves som er ansvarlig for hele serien. (Altså den amerikanske varianten). Mens på amazon.co.uk er det altså vår venn Nick. Når jeg søker på Damien Graves finner jeg – bortsett fra bøker – en vinside! I alle fall så langt jeg har giddet å sjekke. (Og ingen andre forfattere er nevnt på verken den engelske eller amerikanske amazon). Har også sjekket i denne basen men her er det bare Nick Shadow som er forfatteren. Er katalogiseringa mangelfull eller er det bare i Norge de egentlige forfatterne er oppgitt? I den grad de er egentlige forfattere?

Er det forskjellige forfattere som står bak hver bok, kanskje? Med Nick Shadow som ”varemerke”? Nei da er det atskillig enklere med denne serien Bare at her er ghostwriterne helt anonyme. Og det har vi levd godt med siden 30-åra.

JEG tror jeg blir gæern, så nå gir jeg meg mens leken er god. Helg som det er og alt mulig. Jeg tar meg heller en joggetur i det fine været vi er blitt lovt i dag. Hvis det skulle komme fram noe glupt etterpå (høyst tvilsomt) kommer jeg tilbake til saken.

Men historiene var ganske veldreide og spennende! Det skal Nickshaundamien ha! (Det er visst alltid tre historier i hver bok). Atskillig bedre enn denne serien. Tidligere blogget om her. Banna Bein!

Ingen kommentarer: