søndag, oktober 15, 2006

Søndagsblogging 2 : Wahl kan man lita på

Mats Wahl har avslutta sin serien om den sympatiske politimannen Fors. 4. Bind i serien heter Hevnen, og denne gangen er det en av tvillingdøtrene til han som ble drept i den første boka (Den usynlige) som er helt besatt av å drepe en av de fascistungdommene som altså drepte hennes far. Og HUN har sittet i fengsel men er nå blitt voksen og politiker med ambisjoner. (For et ekstremt høyreparti). (Denne boka hadde jeg vel strengt tatt ikke behøvd å lese, bare måkt den igjennom NLB’s produksjonskvern, men dette var frivillig lesning, fordi Wahl er en GOD forfatter.) En litt morsom detalj: En av figurene i boka er kioskforfatter. Her skal jeg rett og slett sitere fra s. 201 :

”Jeg skrev dem på den tiden jeg fortsatt brukte adverb. Siden sluttet jeg med adverbene. Salget gikk ned. Nå prøver jeg å venne meg til adverbene igjen. ...Det finnes tre slags mennesker ; dårlige mennesker, veldig dårlige mennesker og sånne som bruker adverb når de skriver. Den tredje sorten er en fæl sort. Jeg prøver å bli fæl. For det blir antatt at adverbene selger.... Fire lik og en flykapring... er ingenting hvis man ikke krydrer med adverb” .

Boka ja! Det er altså Hevnen av Mats Wahl.

Mats Wahl har en hjemmeside som krever både det ene og det andre. Da foretrekker jeg heller landsmannen Peter Pohl’s litt mere hjemmesnekra side. Peter Pohl kan nok virke litt grinebitersk og det kommer fram på hjemmesida hans også og det liker jeg. En ærlig (formoder jeg) og kompromissløs type.

Typisk meg : aldri kan jeg holde meg til saken!

PS: Nå har jeg lest ca 40 barne- og ungdomsbøker siden 2/8 og er still alive!

PS 2 : kanskje det var grunnen til at jeg ikke ble antatt i Damms forlagskonkurranse?
(For få adverb altså?)

2 kommentarer:

Risa sa...

Du får starte ditt eget forlag. Det er jo så mange musikere som produserer musikken sin på egenhånd for tida(med stor suksess) så hvorfor ikke prøve det samme med bøker?

elis lesebabbel sa...

God idé. Sier opp jobben og begynner med en gang :-)