mandag, oktober 16, 2006

Walk on the Wilde Side

16 oktober ble Oscar Wilde født. I dag hadde han blitt 152 år! I virkeligheten ble han ikke eldre enn 46. Det er 7 år yngre enn jeg er nå. De fleste kjenner vel til hvordan det gikk med Oscar Wilde. Og hvorfor han havnet i fengsel der han skrev The ballad of Reading Goal er vel også mer enn kjent.

”Balladen” er oversatt i alle fall fire ganger til norsk.
Hæ sier du vel nå: jammen så sjekk hva Deichman sier, da.
Et norsk utdrag (dessverre) av André Bjerkes oversettelse (heldigvis) får du her

Cellen han bodde i er fremdeles intakt men” visitors are not allowed”.


Oscar Wilde ble begravet i Paris på Père Lachaise. Bilde av graven her, så kan man jo lure på hvordan forfatteren selv hadde likt dette monumentet.

Headingen er jeg forresten skikkelig fornøyd med, Walk on the Wilde Side henviser selvfølgelig til denne sangen av Lou Reed. Skal vedde på at han har lest Oscar Wilde også.

Jeg kan forresten anbefale denne filmen med Stephen Fry i hovedrollen. Han er født i 1957 og altså 4 år yngre enn meg. Det vil han alltid være uten å gjøre noe stort poeng av det

Ett søk på google 15 oktober ga omlag 6 410 000 treff som inneheldt "Oscar Wilde". (0,32 s)
Og i dag fikk jeg omlag 7 920 000 treff som inneheldt "Oscar Wilde". (Jeg har valgt nynorskversjonen av google). Så det er altså ikke bare jeg som er opptatt av denne forfatteren. Eller av fødselsdager.

Ingen kommentarer: