fredag, oktober 27, 2006

Kunstens tornefulle vei

De som er med:
Fortelleren : en ung norsk jente som går på prestisjefyllt balletthøyskole i Moskva.
Venninnen Ludmila. Flinkere enn hovedpersonen men ingen god venninne. Overfladisk.
Kjæresten Victor. Flinkere enn hovedpersonen og en god og snill kjæreste men kjærligheten ikke gjengjeldt.
Jimmy. Afroamerikaner (som er den korrekte definisjonen), Flinkere enn hovedpersonen. Kjæreste med Ludmilla men også interessert i hovedpersonen. Har en stor ”negerpikk” som det refereres til flere ganger. (Giiiid, sånn skikkelig herlig politisk ukorrekt altså! )
Den strenge (gamle) (kvinnelige) rektoren på ballettskolen, sur og sint og streng men egentlig med et hjerte av gull viser det seg.

Boka handler om:
Forholdet mor datter. (Dårlig/ kjølig/ datter dårlig samvittighet).
Vennskap og forhold til kjæreste.
Litt om landet og Moskva (reiseskildring)
Livet som ballettelev på verdens hardeste ballettakademi
Kunstens tornefulle vei. Skal hun velge dette livet, ER det egentlig dette hun vil. HVA er det egentlig hun vil?
Den historien som dro meg gjennom boka var livet som elev på ballettskolen, VIL hun klare årsprøven på skolen etc. Og det skal jeg si deg: livet som ballettdanser er knallhardt! Og her har du målgruppa : ballettinteresserte unge jenter.
De andre temaene er i grunnen grundigere behandlet i andre bøker. Hvilke bøker??? Nei hør nå her da! Jeg er jo trass alt SYYYYK!

PS : For å få et lite inntrykk av (musikk)livet i Moskva i dag klikk her og skru opp volumet på full guffe
PS 2: Apropos kulturutveksling: noen som har sett denne filmen? Her kommer altså Russland til Helsinki, nærmere bestemt hele Alexandrov Red Army Chorus and Dance Ensemble og spiller amerikanske rockeklassikere med Sweet Home Alabama som det absolutt høydepunkt. Jada : jeg har sett denne filmen også!
PS 3: Ja jeg veit at jeg er på viddene nå! (Har ikke fått ansatt noen redaktør ennå og min indre er nede for telling.)
PS 4: Ja boka, ja! Den heter altså Vinterdansen av Mariangella Johansen Cacace.
PS 5: I går kveld/natt lå jammen de fleste blogspot-bloggene nede! Var det en virus, forårsaket av denne stygge tørrhosten??? Jeg beklager! Jeg beklager! Jeg legger meg flat!
PS 6: Lurer forresten litt på om jeg er i ferd med å pådra meg en lungebetennelse. Et søk på google gir meg 209.000 treff på frasen ”lungebetennelse”. Vær forberedt på en lengre pause på denne bloggen til jeg har funnet mer ut av denne foreløpig usikre diagnosen.

Ingen kommentarer: