mandag, oktober 30, 2006

Sykkelsesongen går mot slutten

Bare sjekk denne værmeldinga, du! Så snart plinger klokka for siste gang før sykkelen (bare at min er rød og en litt eldre modell) går i vinterdvale.

Sov du vesle sykkel ung... Nei, nå får jeg gi meg! Her får du i stedet et dikt av Harald Sverdrup.

På sykkel
Hun sykler i en deilig dypgrønn bukse.
Kålhoder runder seg til høyre og til venstre
Hennes gule genser tar opp i seg
ettermiddagssolen og en avlang kornåker.
Jeg misunner hennes glatte sykkelsete
og det elegant dreide styret som setter horn på meg.
Påstår du at det går rundt for meg,
så kan jeg svare at også mine hjul går rundt
og måler opp kilometer på kilometer
av drømt kjærlighet.

(Kjærlighet Aschehoug 1973)

Men Arild Nyquist er også opptatt av sykler. Et søk i Deichmans diktbase gir disse treffene. Og så dette diktet som jeg legger ut til våren når sykkelsesongen starter igjen. (Hvis ikke blogspot skulle ha gått nedenom innen den tid, man vet jo aldri med slike gratistjenester!) Arild var visst svært opptatt av sykling, han. Her en biografi om den norske syklisten Jostein Wilman (Født 1954) .

Nok om sykler for i dag! Hvis jeg ikke skulle dra det gamle feministslagordet til slutt, da! En kvinne uten en mann er som en fisk uten en sykkel. Å være en kvinne uten sykkel hadde i alle fall ikke vært så greit.

Ingen kommentarer: