søndag, september 17, 2006

En forsinket gratulasjonshilsen

IBBY Norge hadde jubileum på fredag. Dette ble feiret med brask og bram så derfor denne litt forsinka hilsenen på en doven søndag! IBBY har altså vært den gode barnelitteraturens voktere i 50 år, og flere bolde kvinner burde nevnes. (Nei, da, organisasjonen er jo ikke forbudt for menn heller men nå GIDDER jeg altså ikke dra fram de derre greiene der igjen!) Jeg nøyer meg med én kvinne:
Jo Tenfjord! The real queen! Hun kunnne dessverre ikke komme på festen men hun var med oss i ånden. Akkurat som Mummitrollets gode venn Snusmumriken i den store høstfesten i boka Trollmannens hatt. Ja mummitrollene kunne arrangere fester, de. Og mye mer generøse enn denne oppskrytte hagefestarrangøren! Men IBBY-festen var en bra fest! Ikke minst takket være barne- og ungdomsbibliotekaren på Ås folkebibliotek! Men – jeg skal aldri gå på nachspiel igjen – trur eg. (Hvordan fant sykkelen min veien hjem forresten, den sto jo der så fin og rett i sykkelstativet som vanlig den, den trofaste gamle traveren!)

Apropos åndsmennesker i barnebokens tjeneste : noen MÅ jo gjøre grovarbeidet også! Jeg var kasserer i 6 år i IBBY og ikke for å skryte altså : men jeg fikk kredit og debet til å stemme på øret; hver eneste gang! ER jeg god eller!

PS: Grunnet de omtalte begivenheter måtte jeg utsette lørdagsjoggeturen til i dag. På Bogstad gård var det sauens dag i dag. 10 kr for unga og kr. 20 for de voksne. (Men grisene kunne du se på gratis). Hva sier dyrebeskyttelsen? Låse inn alle sauene midt på blanke formiddan i september for å tjene penger på å vise dem fram! Sjefssøya Cruella de Ulla ler foraktelig!

Ingen kommentarer: