Nå er det vel ikke så mange barn som kjenner til denne store operasangerinnen og opera er vel heller ikke hovedinteressen i aldersgruppa. Tittelen skulle tilsi at forfatteren tar i bruk noen grep som skal få unga til å identifisere seg litt med den unge Kirsten Flagstad, i hvert fall de som har ambisjoner innen sang.
Etter å ha lest boka tviler jeg på om forfatteren vil lykkes i å vekke interesse for Kirsten Flagstads liv. Språket er enkelt, men temmelig flatt og teksten er oppramsende som en middels skolestil. Aftenposten derimot mener at ”Flagstad-boken fortjener unge lesere” selv om den er ”litt fattig på gode formuleringer og uttrykk”. Og Hamar arbeiderblad mener at ”det enkle det beste”.
Her noen eksempler fra teksten:
”Det gikk nå på et vis å lære å spille piano. Men Kirsten syntes ikke det var noe morsomt. Å synge, det var kjempegøy syntes hun, men piano var ofte kjempekjedelig!!”Eller hva med denne :
”Så mye rart som kunne skje på en forestilling! Og så flinke musikere og skuespillere var til å finne på ting raskt.”
Og å skrive at noen blir ”forferdelig forskrekket” klinger heller ikke godt - for å holde oss til sangterminologien. Det GÅR faktisk an å skrive mer spenstig selv om teksten er enkel! Tviler for resten på at Kirsten gikk på videregående skole ( s 38). Det var nok Gymnasium.
Når man skriver om Flagstad kan man ikke unngå å komme inn på krigen og tida etter og den behandlingen hun fikk da. Vi får vite at ektemannen solgte trelast til tyskerne men man kan ikke vente at barn i dag skjønner hvor betent dette var. Når man skriver for mindre barn som ”nylig har brutt lesemuren” bør man forklare mer grundig enn det blir gjort i denne boka hvorfor noen begynte å ”skrive stygt om Kirsten i amerikanske aviser”, siden de fleste barn i dag antakelig har noe tynne kunnskaper om andre verdenskrigen og nazistene.
Gyldendal : jeg skjønner jo at dere ville ha boka ferdig til operaåpninga men så viktig var det vel ikke! I hvert fall ikke hvis dere tar målgruppa alvorlig. Boka hadde stått seg på noen runder til før utgivelse. Men den vil sikkert ta seg godt ut i museumsbutikken på dette museet.
Nei folkens, nå lar vi biografier være biografier og unner oss heller nok en arie av denne eminente sangerinnen.
5 kommentarer:
Flagstad ruler! Men vi som var barn på slutten av 60-tallet og begynnelsen av 70-tallet har operakunnskapene våre fra Ina Rieger. Assi Rieger var jo tidenes Wagner-sangerinne - kanskje litt inspirert av Flagstad?? Annik Saxegaard kunne i alle fall ikke beskyldes for å undervurdere sine lesere husker jeg...
Hæ! Veit du noe som jeg ikke veit? Handlet Ina-bøkene (Nestbest og alt hva de het) om et operatalent???
Jeg MENER å huske at jeg har lest i hvert fall en Ina-bok men HUSKER ingenting!
Næmen Eli da! Inas fantastiske, vakre, snille, blonde og rike storesøster Assi var jo verdensberømt operastjerne, det får man vite allerede i bok 1, Ina Innepike. Og venninnen Annette begynte som mishandlet barnehjemsjente i samme bok og endte opp som datter av den kjekke supertenoren Joseph Stephan som dukket opp i bok 5 (?) Ina i Innsbruck og fersk operastjerne selv i de siste bøkene, hun debuterte som Leonora i Fidelio. Masse å lære med andre ord, og alt dette har du gått glipp av ;-)))
Herregud hva du veit, Aud!
Jeg er bare SÅ imponert!
Nå har de operasugne småjente i hvert fall nok operalektyre!
Imponert? Jeg er bare skremt! ;)
Legg inn en kommentar