lørdag, mars 17, 2007

Kultbok?

"Jeg tror at denne stilsikre debutboka vil bli en høyt verdsatt kultbok for små og store mennesker som ønsker å bringe poetisk innlevelse, en magisk fornemmelse og bohemsk nestekjærlighet inn i sine liv og lesning"
sier Adresseavisa.
Og nå snakker jeg altså om denne boka, som er en av de nominerte til debutantprisen i denne sikkert etter hvert til kjedsommelige omtalte kåringa.
De som er med:
Anemone, fattig men sjenerøs restaurantansatt. Alenemor.
Josefine, datter (forhåpentlig under skolealder siden hun ikke går på skole). De bor i et litt bortgjemt hus i Amsterdam, hvor forfatterinnen selv også har bodd,
Li Po, kinesisk dikter født 701, glad i vin, dukker plutselig en dag opp på verandaen.
Noe husokkupanter.
Og kolleger til Anemone.
En fugl
og noen til.
Hva skjer? Ikke så mye men vi blir blant annet med på noen padleturer på Amsterdams kanaler og litt tagging.
”Får man med seg en tålmodig besteforelder – eller bibliotekar – som kan dra en gjennom de mest stillestående partiene, og samtidig forklare vanskelige ord som baldakin og nymånesigd, vil «Silkeormdrømmer» være en stemningsfull og tankevekkende leseropplevelse.”
sier Dagsavisen.
Personlig hadde jeg mer enn nok med å komme gjennom boka på egen hånd om jeg ikke skulle vært nødt til å hanskes med et utålmodig barn også. Barnebokkritikk.no er ikke enige. Og ikke BT. Og altså heller ikke juryen til denne prisen. Så da er det nok meg. Og det kan jeg leve med. Kanskje den idioten som hosta meg i nakken på kino forrige lørdag da jeg så denne filmen og smitta meg slik at jeg lå paddeflat bortimot en uke også forårsaket at jeg mistet det jeg måtte ha igjen av sans for poesi? Til dere som var på 20.40- forestillingen på Klingenberg kino lørdag 10 mars! Vitner etterlyses! Videoovervåkning i kinosalene, nå!

PS: Hvis boka skulle stikke av med Debutantprisen i den omtalte prisutdelingen med det lange navnet kan man kanskje håpe på litt romsligere mengder hvitvin i dikterens Li Pos ånd etter seremonien?

Ingen kommentarer: