lørdag, mars 17, 2007

Litterær krim

med referanser til Alice in Wonderland, Sherlock Holmes og Shakespeare. Dessuten dikt av to engelske lyrikere. Og da er det denne boka jeg snakker om. Originaltittelen er Down the Rabbit Hole. Som altså er mer retta på bokas litterære referanser. Men den sjansen (?) tok altså ikke Cappelen.
Hovedpersonen :
Ingrid Levin-Hill, 13, skuespillertalent, får hovedrollen i Alice i Eventyrland og er også en kløpper på fotballbanen.
Selv er jeg mektig stolt av at jeg greide å avsløre morderen ganske tidlig. En trivelig bok, men ER det nødvendig å skrive så lange bøker? Er det blitt en slags trend at enten blir bøker for barn og ungdom lengre og lengre (denne på 344 s) eller kortere og kortere. Dette burde noen gjøre en undersøkelse på en gang.

PS: Alice i Wonderland er så vidt jeg veit oversatt fire ganger til norsk (derav en gang på nynorsk). Av Zinken Hopp, Arne Ruste, Annie Riis og Sigrun Anny Røstbø. Og det holder kanskje på en stund.
Så vidt jeg veit finnes det ikke noen film om forfatteren til denne boka. (Men nå har jeg jo ikke gjort noe særlig research heller da!) Kanskje en oppgave for Johnny Depp? Det gikk jo så bra sist han spilte en engelsk barnebokforfatter.

3 kommentarer:

HPL sa...

Jeg kan fortelle deg at det er en slags film om Lewis Carroll. Den heter "Dreamchild", og ble skrevet av Dennis Potter. Charles Dodgeson ble spilt av Ian Holm.
En flott film (som jeg dessverre bare har på en slitt VHS-kassett) ...

Les mer om den her.

HPL sa...

Og så klarte jeg å stave navnet hans feil. Dodgson het han jo!

elis lesebabbel sa...

Tenkte jeg det ikke! At det fantes en film om denne forfatteren.