lørdag, mars 03, 2007

Først hadde jeg tenkt å forbigå boka i stillhet...

...men så reiser spørsmålene seg.
• Hvorfor gir forlaget ut dette?
• Er det en menneskerett å stadig gi ut bøker?
• Trenger vi det her?
• Nei det er ikke mye norsk litteratur om ”flerkulturelle” og ikke mye om forhold på tvers av kulturer men forlagene kan da ikke bli desperate heller!

De som er med:
• Kristin, 17, som for to år siden var sammen med
• Sadiq (opprinnelig tyrker) reist til Tyrkia igjen for å tvangsgiftes, men oppdages av Kristins venninne når gjenkommet til Oslo
• Henrik som Kristin er sammen med nå, men elsker hun ham egentlig?
• Else, Kristins korpulente/ overvektige/ tykke/ lubne venninne (velg det du synes er det mest korrekte uttrykket) som har komplekser for det men nå er kjæreste med
• Martinius, storvokst og humoristisk klisjé av en nordlending. (Drit lei av klisjéer på nordlendinger, har truffet litt av hvert fra den landsdelen og!)

Det er spesielt to ting som jeg bare ikke kjøper:
• Kristin (fremdeles jomfru) har et ønske om å ta endelig avskjed med Sadiq. For å finne Sadiq hjelper venninnen Else og dennes ”svigermor” henne. Svigermoren oppsøker Sadiqs mor og oppgir seg for å være en ansatt på en videregående skole. (!)
• Kristin overtaler Sadiq til å bli med på hytta og der ligger hun med Sadiq, etter hennes mening nødvendig for å avslutte forholdet. For så å fortsette forholdet til Henrik. Dette virker da også ganske søkt?

Personskildringene er intetsigende, kjærlighetshistorien fenger ikke, og boka behandler overfladisk de problemer som taes opp. (Tvangsekteskap, kulturkonflikter osv). Dessuten noen forsøk på å være poetisk som går fullstendig i dass.

Hvordan det ender? SPOILER, SPOILER OG ATTER SPOILER MEG HER OG MEG DER!!!! Gjett tre ganger! Du gjettet riktig!

Barnebokkritikk.no er forresten ikke enig. Og Adresseavisa er heller ikke så negativ som jeg. Men jeg holder nå på mitt! Dessuten avslører de SPOILER, SPOILER OG ATTER SPOILER MEG HER OG MEG DER!!!! at de får hverandre! FY!

Ingen kommentarer: