torsdag, november 23, 2006

Vev av hendelser

I Den veven av hendelser som kalles verden følger vi det samme hydrogenatomet fra Grønland i 736 til Stillehavet i 1998. Og atomet beveger seg via dyr, mennesker og planter. Ganske innfløkt hva? Og boka viser hvordan hendelser henger sammen. Eller veven av hendelser som forfatteren selv sier. Et slag i en dørkarm kan forandre livet til en gutt 30 år seinere. Altså hvis ikke noen hadde slått i dørkarmen så hadde det ikke skjedd det som skjedde, hvis du skjønner. Sammenhenger og hydrogenatomer. Det kan jo svimle for noen og enhver, men gjett om du finner mange gode fortellinger i denne boka!

Og nå ble jeg jammen inspirert til å lage en vev av hendelser selv. Hvis IBBYNorge ikke hadde blitt opprettet det året det ble opprettet hadde ikke IBBYNorge hatt 50-årsjubileum den 15 september i år. Og da hadde ikke den festen hvor jeg traff forfatteren Kari Sverdrup funnet sted. Og hvis noen annen enn Kari Sverdrup hadde blitt valgt som leder for NBU den gangen hun ble valgt (det kan jo ha vært harde kampvoteringer for alt jeg veit) så hadde neppe hun vært på festen. Og hvis jeg ikke hadde blitt spurt om å være kasserer i IBBY Norge for mange år siden så hadde kanskje ikke jeg vært medlem av IBBY nå så da hadde ikke jeg vært på festen heller. Og hvis ikke jeg hadde snakket med Kari Sverdrup om at jeg var ute etter forfattere til Skriveleir for synshemmet ungdom så hadde ikke hun tipset meg om Simon Stranger. Og hvis hun ikke hadde truffet Simon den gangen hun traff ham (husker ikke omstendighetene rundt) og hvis for eksempel Simon hadde hatt influensa da og hvis ikke en bakterievirus heller hadde rammet en annen enn ham så hadde han i alle fall ikke vært der han traff Kari Sverdrup eller Kari Sverdrup kunne jo også ha blitt rammet eller jeg den 15 september i år for den delen og da hadde hun i alle fall ikke kunnet anbefale Simon som skriveleirforfatter på Skriveleir 2. Og hvis det ikke hadde ligget et søknadskjema til NORDBOK (nå nedlagt) på pulten min den 15 mars 2004 hadde det ikke blitt noen Skriveleir 1 i 2005 heller og dette viser at alt har en sammenheng. Hvis ikke andre verdenskrig hadde brutt ut så hadde ikke min mor og min far ... Nei, nå får det være nok men du skjønner tegninga!

Skikkelig kult, hva!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Naar har du tenkt aa forholde deg til Mirjam Kristensen? Hun har ny 3. bok i höst! Aerlig talt!!!
Beaujolais nouveau est arrivée

elis lesebabbel sa...

Jada masa! Je vais le faire tout de suite!