fredag, november 24, 2006

Worldcupstart

Hæ!? Sier du
Hopp! Sier jeg
Hopp? Sier du
Ja, SKIHOPPING! Sier jeg (Stønn!!)
Harald Sverdrup var også begeistret for skihopp, og her kommer utdrag (sorry for det, men diktet er litt langt) av dette diktet:

Skihopp

Tilegnet Toralf Engan

----
Jeg blir i balanse, jeg løper til sats på signal.Først mykhet og avslappet rytme, hver feil blir fatal:
Hver nøling og uventet motstand i tilløpets stund,

slår ut i en saks, i en skjevhet i fluktens sekund.

Et øyeblikks svakhet, det glimt jeg er ukonsentrert,

kan utløse fallet. Jeg taper hvis svevet er forut-levert.


Så endelig satsen, en eksplosiv, lykkelig snert,
en rytmisk forløsning fra tilløp til alt som har vært.

Jeg kaster meg ut i en jublende styrtflukt med ett.

Den tyngste er over. Mitt liv kjennes plutselig lett.


Umåtelig dristig er flukten. Men likner på hvil.

Jeg lander til sist i ett kjærtegn langs bakkens profil.

Jeg kaster meg inn i manesjen, en hvirvlende sving,

jeg frir meg fra handling og sanser en tilskuer-ring


(Jeg hopper over de to første versene. Dette diktet finner du i denne boka: Sang til solen. Aschehoug 1964). Hæ! Finnes i tre (3) eksemplarer på Deichman! Til gjengjeld er alle inne. Du finner selvfølgelig diktet i Samlede dikt også.

På tide å google litt igjen: søket Toralf Engan gir omlag 768 treff.
Norske Wikipedia har dette å fortelle om denne fantastiske hopperen. Her har du tysk wikipedia, og der står det faktisk mer. Vi tar med den finske også, vi.

Nei, da! Jeg skal IKKE mimre om den gang det bare var skihopping på radio og hvor god stemningen var i stua da og at det var like spennende før TV-en ble oppfunnet for ikke å si farge-TV-en og om tida lenge før bokløvstilen som jo er atskillig mindre elegant enn den gangen da jeg var ung og før de derre dustedressene som hopperne har i dag med alle de dustereglene og da hopperne bare hadde lue på hodet og knapt nok det og ikke trengte hjelm og før spiseregulering og vektregler ble innført og hopperne kunne være så tynne de bare ville og jeg skal ikke skrive om da man brukte plastpose med aviser som underlag på Holmenkolldagen det var da like bra det og før hopperne hadde disse maskene man får jo ikke sett de kjekke gutta en gang og det er jo halve underholdningen og Bjørn Wirkola og Espen Bredesen og Matti Nykänen for ikke å snakke om Janne Ahonen som kanskje er den beste gjennom alle tider eller kanskje ikke men en stor idrettsmann og kjekk å se på er han også men i morgen er det Word cup-start og gjett hvem som skal benke seg foran TV- en ja du gjettet nok riktig lurer på hvem som vinner jeg tipper Ahonen for han er alltid stabil og hvis han får dårlige plasseringer noe som en sjelden gang skjer er han likevel den beste hvis du vil vedde i mot så bare si fra. Og til slutt bare minner jeg om denne boka!

PS: Lurer på om Mika Kojonkoski kjenner diktet om Toralf Engan. Mika! Jeg foreslår at dette diktet blir pensum i landslagstroppen. Klar! Ferdig! Pugg!

Ingen kommentarer: