søndag, juni 04, 2006

Om Elis lesebabbel

HVEM ER JEG
Jeg har vært barne- og ungdomsbibliotekar siden slutten av 70-åra og har gudhjelpe meg lest det meste i genren. Innimellom leser jeg også voksenbøker. På grunn av all pliktlesning og skumming over en lav sko er jeg antakelig noe avstumpa når det gjelder leseglede og lyst, men kan fremdeles takk og pris glede meg over en god bok. Jeg er nok mer kresen enn de fleste av mine kolleger. Jeg har ingen formell litteraturkompetanse utover bibliotekarutdanninga og diverse etterutdanningskurser, men hevder likevel etter all lesning å ha fått en brukbar kompetanse på å vurdere litteratur. Det er i alle fall det eneste jeg har noe greie på. Hvis noen hevder jeg ikke har greie på det heller har jeg ikke greie på noen ting. Men jeg kan da leve med det også!

HVA KAN DU FINNE PÅ DENNE BLOGGEN
Bøker
Først og fremst omtale av barne- og ungdomsbøker men også voksenbøker. Min ambisjon er å skrive litt om alle bøker jeg leser. Ellers finner du mye tull og tøys (klarer ikke å la være og klarer ikke å leve uten) ) og noen ganger faller jeg for fristelsen til å drive litt folkeopplysning, dessverre. Og noen ganger med litt moral på kjøpet. (Men da har du jo ”gåtilbakeenside – knappen” vet du.)
Hvis du bare er interessert i bøker går du rett på barne- og ungdomsbøker eller voksenbøker (Som jeg har mindre tid til å lese).

Filmer
Etter hvert har jeg også begynt å skrive unnskyld blogge litt om filmer og det har jeg i hvert fall ikke greie på! Men har bare sett (altfor) mange!

Musikk
Å - herregud - glem det!

BLOGGENS (FOR)MÅL
I juli (2006) laget jeg en formålsparagraf som fremdeles gjelder. (Men har visst fått en del flere lesere etter hvert)

BLOGGENS MÅLGRUPPE
er alle som er interessert i bøker. Selv om jeg skriver om bøker for barn er bloggen EGENTLIG beregnet for voksne som av en eller annen grunn er interessert i barn- og ungdomslitteratur.

SKOLEELEVER
som skulle snuble over bloggen min : bloggen kan ikke brukes i forbindelse med oppgaver. Verken google, wikipedia eller min hukommelse er pålitelige kilder.
Hvis du ikke har lært noe om kildekritikk på skolen får du be læreren din å skjerpe seg. (Hils ham eller henne fra meg). Når jeg skriver for barn og ungdom pleier jeg å uttrykke meg på en mye mindre rølpete måte, og er mer nøye med å unngå stavefeil. Og ikke banne eller bruke andre stygge ord.

BILDER PÅ BLOGGEN
Selvfølgelig kunne jeg legge ut feriebilder og familiebilder og av kjæledyret mitt hvis jeg hadde hatt noen og all annen dritt men det gidder jeg altså ikke. Og hvis du lurer på hvordan jeg ser ut så er jeg alminnelig høy, ikke feitere enn de fleste og er ellers helt alminnelig. Men det er klart - som de fleste bibliotekarer går jeg med briller. Hårfargen overlater jeg til frisøren å bestemme.

LYDFILER PÅ BLOGGEN
Du vil finne desto flere lydfiler på bloggen. Men OBS: plutselig er ikke web-adressa operativ lengre. Jeg kommer ikke til å vedlikeholde råtne linker

EN KJEMPESMART TING
Etter at jeg switscha bloggen har jeg lagt ut "labels" ved de fleste bloggposter. Bare klikk på et emne eller "label" og du får alle poster med dette emnet.

KOM GJERNE MED KOMMENTARER
på noe av det jeg skriver, bøker eller annet. Hvis bloggen også kan bli et forum for bokanbefalinger og andre ting som har med litteratur å gjøre er ingenting bedre. Men jeg vil ikke ha anonyme henvendelser hvis du ikke har en MEGET god grunn for det. Alle kan kommentere på min blogg : også ikke-bloggere. Hvis du av en eller annen grunn ikke vil at andre skal lese dine kommentarer kan du bruke denne mailadressen: elifrisvold@yahoo.no

FOR ORDENS SKYLD:
Denne bloggen er privat, jeg skriver som privatperson, jeg bruker en privat maskin hvor jeg har mitt private område og jeg skriver i min private tid (fritid). Derfor har jeg min fulle frihet til å skrive akkurat HVA jeg vil! Men jeg tåler en del kjeft.

Denne bloggposten ble skrevet første gang i juni men 2006 har funnet det nødvendig å revidere den noe. Og i dag er datoen 16 april 2007.

MÅLFØRE
Oktober 2007: Noen har lurt på hvorfor jeg innimellom skriver på nynorsk.

1 kommentar:

Undre sa...

"Hvis du ikke har lært noe om kildekritikk på skolen får du be læreren din å skjerpe seg. (Hils ham eller henne fra meg)."

Veldig bra! VELDIG!

:humre og le: