søndag, juni 04, 2006

Historikeren av Elisabeth Kostova

kom ut på Damm forlag i 2005 og er på nærmere 900 sider. Jeg har kommet til s 391 og jeg gir meg ikke! Boka er en lek med vampyrgenren og er sterkt inspirert av Bram Stokers Dracula. Mer om boka etter hvert.

5/6/06
Strever videre med boka. Er kommet til side 743. Går helt i surr med alle klostrene på balkan. Skummer som faen! Men intrigen er snedig den. Boka er for spesielt interesserte, og folk med spesiell interesse for historie, eller rettere sagt ekstrem interesse for historie. Ikke aner man hva som er oppspinn og hva som er fakta heller. Og jeg som anbefalte boka til en ung mann og ga streng beskjed om at han måtte holde ut minst 100 sider, håper han overlever! Jeg får kanskje sende en advarsel for at han ikke skal knekke sammen i krampegråt! Jeg anbefalte den på NBFU´s ungdomsprogram også. Stønn!

7/6/06
Åh! Endelig ferdig med boka men jammen gikk det fort unna på slutten! Mer enn nok av klostre, munker og drageordener. Ganske snedig intrige, det skal forfatteren ha! Det morsomste med hele boka - i den grad det var noe morsomt i det hele tatt - var den onde bibliotekaren. Alt som letter på det prektig bibliotekar-imaget mottas med takk! Ikke var den spennende heller, jeg ga egentlig helt blaffen i om de fant Draculas grav eller ikke. Jeg ville rett og slett ikke være med på premissene.

De unge bibliotekarene på jobben anbefalte boka, nå må jeg jammen trigge dem for å få høre hva de ser i boka som ikke jeg ser. Kanskje jeg har fått et tretthestbrudd hva historiske romaner anngår. Har lest Kristin Lavransdatter for tredje gang nå, og orker ikke den lengre heller. Og første bind i Tempelriddertriologien kjedet meg også!

Boka var dvelende med en slow progresjon, men jeg kan godt like dvelende bøker hvis personer og miljø engasjerer mmeg. Men disse personene ble rett og slett for fjerne for meg, de angikk meg ikke.

Men nå har jeg blant annet vært i Istanbul , Budapest; Topkapipalasset i Istanbul og flere andre steder. Jeg kunne godt tenke meg å reise til Budapest en gang for resten. Med eller uten vampyrer og onde bibliotekarer i hælene, det er for resten ikke sikkert at jeg gidder å oppsøke et enste bibliotek, verken med folianter eller andre bøker. Og jeg har besøkt Triny College i Oxford. Nå skal jeg for resten teste om Drageordenen eksisterer, jepp i følge Wikipedia ble Drageordenen stiftes av Kong Sigismund. Og Dracula himselv var jo en kul kis, med egen hjemmeside. Det er en dame med navn Elisabeth Miller som redigerer den for ham, så kan Vlad selv konsentrere seg om viktigere ting... Slottet hans er også en brukbar kåk.

Ingen kommentarer: