søndag, juni 04, 2006

Luna av Julia Anne Peters

kom ut på Gyldendal forlag i 2006. Boka handler om en 18 år gammel gutt som er transseksuell. Den eneste som kjenner hemmmeligheten han er søstra som derfor utsetttes for et stort press. Mora bryr seg ikke og vil ikke se og faren er temmelig forkvakla og omgivelsene er ikke akkurat liberale.

Dette er et alvorlig tema som det ikke finnes mye bøker om, så derfor kreves det en del av forfatteren. Og dette er en av de mest intense bøker jeg kan huske å ha lest på lenge. Boka har ungdom som målgruppe men kan leses av alle. En av de sterkeste scenene er når broren skal prøve å kle og sminke seg som en jente og med søsteren som moralsk støtte går de på kjøpesenteret, og vi får oppleve alle reaksjonene fra omgivelsene.

Det har nettopp kommet ut enda en bok om et tilsvarene tema, nemlig transvestitter av Ingunn Aamodt, som er en heller middelmådig forfatter. Boka heter en Søster i skapet og faller helt igjennom i forhold til Luna. Det kommmer fram med all ønsket tydelighet når broren går ut sammen med søstra i denne boka, ikledd dameklær og sminke. Organisasjonen FPE Norge har riktig nok gitt den positiv omtale, neppe så rart siden det finnes så lite om temaet, tusen takk vi tar hva vi får. Men bevares vel, intensjonene var sikkert de beste men det blir altså ikke god litteratur bare av gode intensjoner!

Da jeg hadde lest Luna måtte jeg oppdatere meg på transseksulle og transvestitter og fant denne hjemmesida til Landsforeningen for transkjønnete.

Hvorfor skal vi gjøre livet så vanskelig for hverandre, noen er det ene og andre er det andre og er det noen big deal!

2 kommentarer:

HPL sa...

Har akkurat lånt Luna, etter å ha lest enn annen av Ms. Peters' bøker, og oppdaget noe som jeg synes er merkelig at ingen har kommentert:
Forlaget har klart å skrive navnet til forfatteren feil på omslaget.
Hun heter altså Julie Anne Peters og ikke Julia. Ingen stor feil, kanskje, men stor nok til at jeg gremmes over den.
Gleder meg til å lese den, forresten.

Anonym sa...

For SVARTEN at ikke jeg oppdaget det, for da hadde jeg min vane tro laget et stort poeng av det!

Mener for resten at jeg har en svak erindring om at jeg tror å huske noe sånnt da jeg skulle katalogisere boka...

Uinlogget Eli