fredag, februar 27, 2009

Ups!

Og så oppdaget jeg at Litteraturkritikerprisen snart skal deles ut igjen.

De nominerte barne- og ungdomsbøkene er :
  • Stian Hole for Garmanns gate (Cappelen Damm) (Haha, bombe hva!)
  • Stein Erik Lunde (tekst) og Øyvind Torseter (illustrasjoner) for Eg kan ikkje sove no (Samlaget)
  • Aleksander Melli for Barneregjeringen (Cappelen Damm)
  • Bjørn Sortland for Alle har eit sultent hjerte (Aschehoug)
Og den lykkelige vinneren kåres på Litteraturhuset på torsdag! Spenningen er ikke til å holde ut!

Dette kom så bardus på meg at jeg faktisk ikke rakk å gjette på de nominerte før kunngjøringa og det er kanskje like bra. Derimot har jeg jo gjort meg noen tanker angående ”prisen med det lange navnet” og kan i hvert fall si at begge billedbøkene matchet med mine gjetninger her. (Det er jeg egentlig ganske stolt av siden billedbøker ikke er det jeg har hatt mest oversikt over de siste åra.)

Og hva synes jeg om de to andre nomineringene? Nå må jeg nesten gå tilbake å sjekke hva jeg mente om Barneregjeringen. Tenkte jeg meg ikke det ja! Boka burde ha vært strammet inn. Men regner med at forfatteren har fått kred for sin dristighet?

Da forstår jeg bedre nomineringa av Bjørn Sortland for Alle har eit sultent hjerte og den har jeg jo også blogget om.

PS: ikke ment som noe motargument men det HADDE vært moro å visst hvor mange som har kommet seg gjennom Barneregjeringen. Ellers kan jeg ikke dy meg for at jeg synes at det er litt morsomt at dette monstrumet av en bok er blitt nominert. Og hvis den i tillegg får prisen kommer jeg til å le meg i hjel!

PS 2 : Den boka jeg derimot HEIER på av de nominerte er Eg kan ikkje sove no!

PS 3 : Den boka eg EIGENTLIG heier på er Gaulevik av Arnt Birkedal. (Blogget om her.) No er det Birkedals tur. Sei etter meg alle sammen! SKRIK det ut. (Eller gaule er kanskje meir passande her?). LITTERATURPRISEN TIL BIRKEDAL NO!

PS 4 : Egentlig skulle det ha vært et utropstegn etter LITTERATURPRISEN TIL BIRKEDAL NO på ”etiketten” men fikk ikke lov av blogspot.com. Hva er det som er gæernt med uttropstegn!

2 kommentarer:

Bente Bing sa...

Nå har ikke lest Barneregjeringen, så her er jeg blank, men jeg slutter meg helt til kravet om at Birkedal bør få prisen! Jeg er ganske god på koring... Dessuten er boka Eg kan ikkje sove no - også en verdig vinner, Øyvind Torseter er en illustratør i særklasse (ikke som hotellet). Får Stian Hole prisen så stønner jeg - han er jo flink, men Lunde/Torseter har en bedre bok! Jeg slutter meg til de som venter i spenning.

elis lesebabbel sa...

100 % enig. (Igjen) Eg får i kvert fall ikkje sove dersom "Eg får ikkje sove no" ikkje får kritikerprisen i år!