lørdag, oktober 23, 2010

Ormer og øgler

regnes ikke akkurat som de mest sjarmerende i dyreriket, men Orm og Øgle av Joy Cowley er en søt og underfundig liten fabel om vennskap mellom to ganske så ulike personligheter. Forfatteren er født i New Zealand i 1936 og hun fikk en nasjonal pris for denne boka. Jeg kunne vel ikke se den helt store storheten i dette verket men så har jeg jo alltid hatt litt problemer med fabelsjangeren. Men en trivelig bok.

Gavin Bishop står for illustrasjonene og boka hadde nok ikke blitt helt den samme uten. Hvor mye illustrasjoner i det hele tatt betyr for en bok er det vel ikke mange som kan ha unngått å ha fått med seg i det siste, men gidder ikke å rippe opp i det igjen nå! Men nå skal jo den siste Kurt-boka MED bildene anmeldes på nytt så da skulle vel alle være glade. I hvert fall forlaget og Erlend Loe. Og Kim Hiorthøy selvfølgelig. Og i hvert fall hvis anmeldelsen blir god denne gangen. Altså at boka får en god anmeldelse, ja herregud dere skjønner vel hva jeg mener! Uansett kommer det til å bli en litt selsom anmeldelse for hva pokker skal den stakkars anmelderen skrive? Og blir det den samme eller blir det en annen. Regner med at det siste.
  • Riktig nok er min kollega en dyktig anmelder, men ...
  • Min kollega må ha hatt en dårlig dag, for dette er jo ...
  • Hadde det ikke vært for bildene hadde dette vært en elendig bok!
  • Trass i bildene er jeg enig med min kollega at...
  • Nei det er nok ikke den beste Kurt-boka, men Kurt er nå Kurt, da. Og Kim Hiorthøy er en glimrende illustratør.
  • Kim Hiorthøy er ikke på høyden denne gangen...og det samme kan man...ups nei hva sier jeg; Erlend LOE er glimrende! Hadde det ikke vært for at bildene hadde trukket slik ned så...(nei hvorforfaen sa jeg ja til å skrive denne anmeldelsen!)
  • Ingen høydare av Hjorthøy denne gangen
  • Nei det blir neppe noen BRAGE-pris i år, nei, for verken ..
Æsj, nei nå gidder jeg ikke mer! Tilbake til våre venner krypdyra. Når jeg får tenkt meg litt om synes jeg egentlig det er befriende med en orm og en øgle i hovedrollen. De har fått alt for lite plass i barnelitteraturen.

Ingen kommentarer: