torsdag, juli 09, 2009

Så har man vært på biblioteket igjen

Siden jeg om ikke så lenge skal hit fikk jeg lyst til endelig å lese denne klassikereren. Som reiselektyre foretrekker jeg bøker av forfattere som kommer fra de stedene man skal reise til. Det hadde da også vært fryktelig teit å ta med seg en bok av ... ja hvem pokker skal man velge, men la oss si en norsk forfatter da! Ha ha, sitte på U-Bahn og lese Per Petterson for eksempel!

Så gjør man så i 2009 : jeg søker opp boka på Deichmans hjemmeside og til min store tilfredshet finnes boka inne på Røa. For sikkerhets skyld ringer jeg for å unngå bomtur i tilfelle kartet ikke stemmer med terrenget. (For eksempel en eller annen låner som kan ha ”glemt” å gå innom skranken eller en av personalet som i rein distraksjon kan ha satt boka feil). Men til min store glede kan den unge mannen i andre enden av linja fortelle meg at boka er inne. Jeg setter meg på sykkelen, det regner, så jeg tar på meg regntøy og tråkker av gårde gjennom sommerregnet mens jeg nynner Raindrops keep falling om my head for meg selv. Det er litt sånn rolig nesten-alle-har-reist-på-ferie-stemning på Røa. Når jeg kommer fram låser jeg sykkelen og rusler inn på biblioteket. Jeg kikker litt i hyllene og tar med meg et par bøker av en annen tysk forfatter, nemlig Heinrich Böll. Så kikker jeg litt på nye bøker, i noen tegneserier og sjekker ut filmutvalget uten å låne noe. Deretter går jeg fram til den hyggelige mannen i skranken, hei og hei, jeg skal hente en bok, åja åja, det var du som ringte ja, vær så god og tusen takk. Til slutt tar jeg med meg bøkene, ut i sommerregnet, putter bøkene i sykkelkurven og ... ja resten kan du vel tenke deg sjæl! Nei, ikke noen sjelsettende opplevelse, ikke noen vanvittig spennende historie men hva er alternativet? Sitte på baken hjemme hos seg sjæl laste ned E-bøker fra PC-en.

PS: nei det er ikke noe gæernt med Per Petterson. Det var bare ikke det som var poenget!

4 kommentarer:

HPL sa...

Hvis du snakker om at Berlin Alexanderplatz ikke har noen vanvittig spennende historie, så har du jo i og for seg rett i det. Men det er jo også måten den er skrevet på, da. Tror jeg leste den da jeg gikk på videregående og Gene Dalby anbefalte den i et nummer av Vinduet. Og så rappet jeg selvfølgelig et sitat fra den og brukte i en bok.
Husker i hvert fall at Fassbindertvserien gjorde stort inntrykk på meg (var vel det store tv-øyeblikket på 80-tallet sammen med denne serien). Kanskje jeg skulle få sett den igjen.

elis lesebabbel sa...

Nei egentlig mente jeg ikke den omtalte boka, men turen til Røa filial.
Skikkelig morgenfugl i dag Laberg?

HPL sa...

Alltid tidlig oppe jeg, Eli.
OK. Da misforstod jeg deg (var kanskje ikke helt våken) ...

elis lesebabbel sa...

Det KAN også være jeg som har uttalt meg litt uklart! Ser ikke bort fra det! Slik går det vel når man drøyer ferien for lenge! For å finne en nærliggende unnskyldning!