søndag, juni 29, 2008

Kinamat på alle fat!

OBS: HØY mimrefaktor!

FØRSTE GANGEN
Første gang jeg spiste kinamat var i Kristiansand i 1973. Og da var kinesiske restauranter fryktelig eksotisk. Den smokingkledde (!) kelneren (en ikke spesielt blid sørlending) syntes nok vi så litt shabby ut og ville helst få oss ut så fort vi hadde spist. Noen år seinere verserte det for resten rykter om tomme kattematbokser i søppelspannene i restaurantens bakgården. Muligens bare fordommer.

LITT MER MIMRING
Jeg kunne jo også ha ramset opp noen av de kinarestaurantene jeg frekventerte i Oslo i 70 – åra. Den eneste gjenværende restauranten fra den tida tror jeg må være den i Munchs gate. Hvor det nå også er ( eller i hvert fall var for få år siden) internettcafe. Nok et eksempel på kinarestaurantenes evner til å møte udekkede behov, et fenomen Are Kalvø kommer inn på i boka si. (Som jeg har blogget om før.) I 70 - åra kostet et måltid ca 20 kroner på kinarestauranter. Det billigste man kunne få var stekt ris med erter, reker, egg etc. Og noe av det mest eksotiske var bambusskudd. Som i dag finnes på enhver Rimibutikk.

PIZZA, KEBAB OG TEXMEX
Kalvø kommer også litt inn på pizza og kebab. Den første gangen jeg smakte pizza var i 1973. Det var Peppes Pizza på Frogner plass. Akkurat denne restauranten som altså var Oslos første Peppes er nedlagt i dag. Pizzaene var firkantete, kostet 14 kroner og var rikelig til to. Noen år seinere ble denne restauranten delt, de med uformelt antrekk ( i dongeri) ble sendt i en avdeling og slipsfolka i en annen.

Kan jo også nevne tex-mex-restauratene som kom for fullt i 80-åra. Noe sier meg at antallet har gått kraftig ned de siste åra, og sjekker man dette nettestedet ser det ut som at det bare er tre igjen i Oslo. Til gjengjeld bugner jo tex-mexingrediensene på supern.

INDISK
Wikipedia : det er ikke riktig at Peacock som åpnet i 1985 var den første indiske restauranten i Oslo. Den første indiske restauranten i Oslo lå i Fredensborgveien, jeg husker jeg feiret 30 – årsdagen min her i 1983 og det var IKKE mitt første besøk. Jeg mener å huske at restauranten het Maharaja. Maten var god og kelnerne sjarmerende urutinerte. Kan jo ta med at det var servering av pakistansk mat på Frisksportrestauranten i Grensen - som siden flyttet til Munkedamsveien under navnet Vegeta vertshus, nå flyttet hit - hver lørdag i hvert fall fra 1975.

SPAGETTI OG HUSMORPIZZA
Kalvø kommer også inn på hvordan nye matvaner fant veien til norske kjøkkener. Da min mor serverte spagetti (pasta hadde ingen hørt om) i 50 og 60 – åra hørte potetsalat med gressløk til. (Poteter måtte man jo ha.) Og kjøttedeig og ketchup. De hjemmelagete pizzaene hadde tykk bunn, minimum en halv desimeter, ikke italienske akkurat men solid mat som bare en med husmorskole kunne lage den.

KULTURELT MANGFOLD
Ellers slutter jeg meg til Kalvø og takker alle som har reist den lange veien opp til dette kalde gråsteinlandet og bidratt til å gjøre kulturen – deriblant matkulturen – mer mangfoldig. Bare det å slippe å gå på apoteket og kjøpe safran for 80 kr. grammet når man kan få krydderet for under halve prisen hos innvandrerbutikkene eller i velassorterte matvareforretninger er en stor ting.

KOKOSMELK
Tilbake til kinamaten igjen. Den kinesiske kokeboka mi som kom ut i 1976 baserer seg i stor grad på ingredienser som fantes i vanlige dagligvarebutikker den gangen. Mens man nå selv på Rimi kan velge mellom to forskjellige bokser med kokosmelk foreslår Cheung Mui på side 29 at man blander 150 g kokosmasse med 2 kopper vann og presser saften gjennom et klede.

AKVARIER OG MUSIKK
Kalvø berører bare så vidt selve interiøret og de spektakulære akvariene som finnes på enkelte kinarestauranter i boka si. Og så vil jeg nok en gang vie litt oppmerksomhet til kinamusikken, som den hovne erkenorske kelneren på kinarestauranten i Kristiansand tidlig på 70 – tallet skrudde av fordi han ikke orket mer av det ”skrammelet”. Her en sang som heter Going to Sechuan, antakelig en sang til ære for det Sechuanesiske kjøkkenet, en populær retning i det kinesiske kjøkken. (Linken er litt treig, men vel verdt ventetida!)

KINAMAT PÅ ALLE FAT
Etter hvert har restauranter fra andre østasiatiske land satt sitt preg også på den norske restaurantverdenen. Dette nettstedet for eksempel opererer bare med Sushi og Thailandsk. Men våre venner kinesarane gir seg aldri!

Ingen kommentarer: