fredag, mai 16, 2008

Kvinnelig oceanvilje

Da jeg blogget om denne boka, som altså fantaserer over kanalsvømmeren Sally Bauer begynte jeg å lure på om det fantes noen norske kvinnelige kanalsvømmere. Eller rettere sagt noen som har krysset den engelske kanalen.

Jeg går inn på dette webstedet som har registrert svømminger fra 1875 til 2007. Litt plundrete fordi man må gå inn på hvert årstall men regner til gjengjeld med at dette er et etterrettelig web-sted.

Folkens : Bharat Shukla var den første nordmann som svømte over kanalen i 2000 på tida 13t. 54 min. Da var han 17 år gammel. I denne artikkelen i VG står det litt om hva det koster å være langdistansesvømmer.
Og i 2005 var det en jente ved navn Kristin Ekstrom som gjentok bedriften. På tida 12:35. Og som ikke det var nok : i 2006 er det Sonnove Cirotskis tur, på tida 14:43!
Og det er alt så langt. Budstikka har et oppslag om Kristin Ekstrøm her, hvor det står at også hun - akkurat som Ellen i boka Sally Bauer - hadde familien med i følgebåten. Men altså med bedre hell enn Ellen. Norges svømmeforbund har omtalt bedriften her. Sonnove Cirotskis (Synnøve?) (Sonnøve???) har jeg ikke funnet noe om.

Nei langdistansesvømming er nok ikke nordmanns vis, da er det vel heller polferdene som er i fokus her til lands.
Vi kan jo nevne Monica Kristensen Solås (misslykkede) forsøk på å nå Sydpolen i 1987. I 1993 prøvde hun igjen men heller ikke da gikk det særlig bra.
Liv Arnesen hadde bedre hell (nei det er vel ikke rettferdig å snakke om hell da jeg antar det ligger mye hardt arbeid bak, men på en annen side så er det jo mye som kan skje trass i grundige forberedelser). I 1994 var hun den første kvinne som gikk alene til Sydpolen. Hun har blant annet skrevet en bok som heter ”Snille piker går ikke til Sydpolen”. Jeg har ikke lest boka men etter å ha lest Happy Sally av Sara Stridsberg forstår jeg bedre hva som ligger i tittelen.

Tilbake til kanalsvømming. 6 personer overlevde ikke turen over den engelske kanalen.

Til slutt noen rekorder:
  • Den eldste mannen var 70 år gamle George Brunstad fra USA med tida 15 t. 59 min. (2004) mens jeg merker meg at
  • den eldste kvinnen var Linda Ashmore, 60 år 308 dager, fra Weymouth (Dorset), på tida 15 t. 11 min. (25 August 2007.) Så det viser at det aldri er for seint, noe som kan gi håp til noen og en hver!
  • En liten kuriositet er at de første tvillingene var Sarah and Carole Hunt, 26, fra Morton, Derbyshire, UK, på tida 9 t. 29 min. (August 1988).
  • Den som har brukt lengst tid er Henry Sullivan (USA) på tida 26 t. 50 min. (1923) .
  • Andre interessante rekorder har du her. (Kos deg)
Gertrude Ederle (USA), var første kvinne den 6 August 1926. Her et klipp fra Youtube som viser hvordan amerikanerne hyller denne store langdistansesvømmeren i 1959. Og Sally Bauer som var den første skandinav har til og med fått en skole oppkalt etter seg! Kan jo bare konstatere at vår venn Bharat som var første nordmann har fått atskillig mindre oppmerksomhet her til lands!

Nå finnes det jo andre langdistanser enn den engelske kanalen, for eksempel kan svenske Carina skryte av disse bedriftene!

Egentlig hadde jeg også tenkt å si noe om hvordan det står til med svømmeferdighetene her til lands men lurer på om jeg ikke har vært inne på dette før. Og har vel nevnt noe om bassengkapasiteten her i byen også. Kan bare ta med at Helsingborg har en egen grunnskole med vekt på svømming; nemlig Sally Bauerskolan.

Hvor langt det er over kanalen? I følge Store norske leksikons siste utgave : 34 kilometer på det smaleste.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg var forleden på skitur i Jotunheimen og sammen med mine turkamerater ventet jeg på bussen da en kvinne sa at hun hadde plass i bilen og skulle samme vei som oss. Turen gikk fra Turtagrø til Sogndal og tok vel en drøy time. Sjåføren var denne Sonnove, som nok egentlig heter Synnøve. Dette ble en biltur hvor fjordsvømming og kanalsvømming var hovedtema. Hun hadde med seg en stor delegasjon i følgebåten. Lokalpresse og greier. Og så kunne hun fortelle masse masse om organiseringen rundt kanalsvømming. For det er mange der ute som svømmer over kanaler. Spør du meg, så er dette en litt rar hobby, men absolutt fascinerende at mennesker legger ut på 15-timer lange motstrøms svømmeturer i storm midt på natta.

Bjarte

elis lesebabbel sa...

Fantastisk!!! Jeg antar du sikret deg autografen?

Tenkte nok hun het Synnøve men fikk ikke treff på etternavnet. Det kan jo også ha vært feilstavet.

Anonym sa...

Jeg fikk autografen på magen...

Nei, jeg glemte å spør om autograf, jeg fikk ikke med meg etternavnet. Og ikke tok vi bilde sammen med henne heller.

Men opplevelsen lever i minnet.
Du har mitt ord på at det er sant.

Bjarte