onsdag, mars 12, 2008

Ikke akkurat sweet as honey

Boka åpner med denne setningen:
”Det var et eller annet jeg skulle huske, noe viktig, men jeg var ikke stand til å huske det fordi HoneyBunny gjorde mystiske ting med navlen min bare ved hjelp av tunga si”.
Skal si ungdommene er oppfinnsomme nå til dags. Hva er gæernt med den gode gamle misjonærstillinga?

Så over til rollelista:
  • Steinar, en grei kar, går på videregående, møter
  • HoneyBunny, ikke akkurat mors beste barn. Som forlagsreklamen ganske riktig sier :
"Steinar er nettopp blitt sammen med skolens merkeligste jente. Men er alt som det skal være?”
  • Hassan, en av HoneyBunny’s venner, heller ikke helt god,
  • Og Åse Kristine, en ordentlig jente i kontrast til HoneyBunny. Dette minner meg litt om en sangen Åh, Mama av Mikael Wiehe:
”Min hustru och min älskarinna
dom drar i mej från varsitt håll
Den ena lovar ständig trygghet
Den andra lockar med revolt”
Steinar må altså velge mellom det utrygge og det trygge.
  • Foreldre og
  • lett bekymrede men slitne lærere
Miljøet er drabantbymiljø med kjøpesenter etc. Og en sånn vanlig trist skole. Med en stor slette utenfor. Og det får meg til å tenke på billedboka Resan till Ugri La Brek av Thomas og Anna –Clara Tidholm (Svensk utgave 1987) som viste et fantastisk ”farligdystert” drabantmiljø.

Jeg siterer videre fra forlagsreklamen:
”Så er det brevet som dukket opp i postkassen en dag. Er han klar for å møte en han har forsøkt å glemme i flere år?”
Nå gjelder det å ikke røpe mer enn forlagsreklamen, men det dreier seg om biologi og det der med at blod er tykkere enn vann eller er det nå egentlig det. (Håper dette var såpass kryptisk slik at jeg ikke avslører for mye).

Dette er ikke en forfatter som gjør det lett for sine lesere. Nå er ikke denne boka den vanskeligst tilgjengelige av denne forfatterens bøker men egner seg ikke på kortere T-baneturer. Da kan det fort gå litt i surr med fortid og nåtid. Når det er sagt : boka bør kunne engasjere unge lesere, den engasjerte i hvert fall meg.

-Om det holder med K-fondeksemplaret?
-Nix.
-Om boka egner seg for klassebesøk?
-Jepp! Og ja - den skulle være lett å formidle!

Så parolen må bli:
Kjøp boka ellers kommer HoneyBunny og tar deg!

Her kommer reklamen : Snurr film!

Hvor det noe uvanlige navnet HoneyBunny er tatt fra er usikkert. Med fare for å dumme meg ut : kan denne musikkvideoen av Sugarloaf med tittel med samme navn som bokas hovedperson gi et mulig svar??? Sangerinnen har i hvert fall et ganske tøft yttre både med hensyn til hårfrisyre, tatoveringer og atferd.

Eller er det denne åpningsscenen fra filmen Pulp fiction som har inspirert forfatteren?

1 kommentar:

Anonym sa...

Denne har jeg katalogisert i dag. :)