onsdag, februar 21, 2007

Blurb

I min flunkende nye serie ”Kule blurber åpner jeg med denne:
”Et litterært hoppeslott for alle elskere av store mysterier...” Roy Jacobsen
Tatt fra omslaget på denne boka
Men det jeg var mest opptatt av nå er:
  • Hvor mye fikk Roy Jacobsen for å skrive denne blurben?
  • Har Roy Jacobsen økonomiske interesser i dette selskapet?
  • Eller synes Roy Jacobsen det bare er kult å se navnet sitt på en blurb?
  • Går det sport i å lage blurber blant forfattere for tida?
  • ”Hvor mange blurber har du skrevet” liksom?
  • Kanskje er det rett og slett slik at forfatterne trygler forlagene og om å få skrive blurber på bokomslagene?
  • Forfatternes form for tagging og peacer?
  • Når kommer forresten den første blurb-konkurransen?
  • For den må vel komme,
  • ”Og årets Gullblurben går til Roy Jacobsen” liksom.
  • En annen teori kan være at Øistein Borge er en gammel barndomsvenn som den mer etablerte forfatteren vil gi litt nødvendig drahjelp.
  • Eller kanskje bare fant de to forfatterne tonen på en bar og etter noen halvlitere tilbyr Roy (ja for de ble jo på fornavn etter en halvliter eller to) seg å skrive en blurb på debutboka til Øistein?
  • Og da er jo ikke Øistein sein om å finne fram papir og penn. Eller en serviett for alt jeg veit.
  • Kanskje de satt på uteserveringa på for eksempel St. Hans-haugen med utsikt mot lekeplassen. Var det da Roy Jacobsen kom på det der lure med hoppeslottet?
Ja slik kan man jo fundere i de lange mørke vinternetter, men jeg tror jeg stopper her.
Og lover å komme tilbake hvis jeg skulle komme på noen nye momenter i saken.

Over til et annet viktig spørsmål: heter det å ”lage en blurb”? Eller er det mer korrekt å si blurbe. ”Han var ikke noen spesielt god forfatter men han var en meget habil blurber”. Eller ”boka var kanskje ikke så god men det du verden så bra blurbet den var”. Eller : ”Ikke rart at den boka ikke selger så dårlig blurbet den er”. Jeg må nok ta meg en tur opp til språkrådet igjen. Eller nei forresten. Da begynner de vel bare å mase om norske ord for å blurbe. Hva skulle nå det være da! Neimen om jeg vil sette dem på den ideen!

Hvordan skal vi uttale ”blurb” forresten? Dette blir et tema i neste blogpost i serien ”Kule blurber”.

PS: Andre berømte blurbere er Philip Pullman og J.R.Rowling

1 kommentar:

HPL sa...

Blurb skal vel uttales bløøørb, men det høres mye morsommere ut hvis man uttaler det som det skrives.