mandag, mars 09, 2009

Så var nominasjonene til Kultur- og kirkedepartementets priser for barne- og ungdomslitteratur utgitt i 2008 endelig klare!

Og som vanlig har man jo bomma litt igjen!

Først litteraturprisen:
  • Sverre Henmo for Natt på Frognerbadet
  • Tor Fretheim for Ingen ild tenner stjernene
  • Bjørn Sortland for Alle har eit sultent hjerte
Her hadde jeg gjetta en riktig, nemlig Natt på Frognerbadet.

Så billedbokprisen, og her har jeg jo faktisk gjetta to riktige :
  • Stian Hole (forfatter og illustratør) for Garmanns gate og
  • Stein Erik Lunde (forfatter) og Øyvind Torseter (illustratør) for Eg kan ikkje sove no
Dessuten er Markus Midré (forfatter) og Flu Hartberg (illustratør) for Muren som er ”en grensesprengende bildebok for ungdom” nominert.

Og når det gjelder fagbokprisen har jeg jo ikke akkurat dumma meg ut her heller, to riktige :
  • Jon Ewo for Hjertet som ingen kunne brenne. En reise til Jeanne d’Arc og
  • Ivo de Figueiredo for Støv: En bok om Henrik Wergeland
Dessuten er Bjørn Ousland nominert for Nordover: med Nansen mot Nordpolen: første Fram-ferd

Når det gjelder debutanprisen derimot, har jeg ikke akkurat noe særlig å skryte av: en riktig; nemlig
Silje E. Fretheim for Tilfeldigvis: Arial Footlights forhistorie
Å skrive kjærlighetsbrev av Elen Fossheim Betanzo har derimot gått meg hus forbi. (FY skam meg!)
Dessuten er altså Kari Stai (forfatter og illustratør) nominert billedboka for Jakob og Neikob
Og resten kan du jo se sjæl!

Når det gjelder litteraturprisen holder jeg på mitt: LITTERATURPRISEN TIL BIRKEDAL NO! Kan man rett og slett snakke om en skandale????


Ellers synes nå jeg at Henmo godt kan få prisen nå, så da kan jeg jo like godt blåse liv i en litt eldre kampanje: Litteraturprisen til Henmo nå!

Når det gjelder billedbokprisen bør Stein Erik Lunde og Øyvind Torseter få prisen for Eg kan ikkje sove no.

Når det gjelder fagprisen synes jeg Omnipax bør få den denne gangen, altså Jon Ewos bok om Jeanne D’Arc selv om boka om Wergeland har en sprekere layout.

Til slutt er jeg mektig fornøyd med at Silje Fretheim er nominert, og med forbehold om det pinlige faktum at jeg ikke har lest Å skrive kjærlighetsbrev av Elen Fossheim Betanzo heier jeg på Arial Footlighet!

Haha! Akkurat som om noen bryr seg om hva jeg mener!
  • Uansett skal jeg møte opp på Prisutdelingen den 20. mars kl. 12.30 i Nasjonalbibliotekets store auditorium, Henrik Ibsensgt. 110 (Solli plass), Oslo.
  • Og uansett hvordan resultatet måtte bli lover jeg å oppføre meg pent!
  • Og – i motsetning til opptil flere på den forrige utdelinga – skal jeg også denne gangen huske å slå av mobilen.
  • Og som vanlig kommer Trond Giske og kaster glans over forsamlingen!
  • Og som vanlig regner jeg med at det er gratis hvitvin!
  • Og som vanlig regner jeg med at alt kommer til å gå pent og pyntelig for seg uten noen skandaler! (SÅ mye hvitvin er det da tross alt ikke!)
PS: gidder ikke å legge ut flere linker fra min egen blogg, men flere av bøkene er omtalt her.

Ingen kommentarer: