onsdag, september 22, 2010

(Særdeles) kort rapport fra Oslo bokfestival.

Siden jeg var sjuk forrige uke fikk jeg ikke somla meg avgårde til Bokfestivalen før søndagen. Det morsomste med bokmesser synes jeg egentlig er å besøke alle forlagsstandene, spesielt til de mer eller mindre obskure småforlagene, slik man kunne på Sjølyst føritida og Lillestrøm i fjor. Dette blei visst ingen suksess sett fra forlagenes side så nå er bøkene tilbake til partyteltet på Karl Johan hvor forlagene står som sild i tønne og vi "bransjefolk" ikke har noen egen dag, men må finne oss i å trenge oss sammen med "bermen".

Men først var jeg på seminar. Seminarets tittel var Var alt bedre før; om barnelitteraturen før og nå. I panelet; Sverre Henmo, Marianne Koch Knudsen ( forlagsredaktør i Gyldendal gjennom mange år), Audun Vinger og en til som jeg dessverre ikke husker navnet på. De samtalte greit rundt temaet barne- og ungdomslitteratur for et interessert og dannet publikum. Ikke så mye nytt, kanskje, men det skal da pokker meg mye til også da. Det jeg blei mest opptatt av var ungdomslitteraturens formidlingsproblem, heller ikke noe nytt.

Så forlot jeg Gyldendalhuset, for å gi meg bokeventyret i vold. Fremdeles litt svekket av en kraftig forkjølelse tok jeg disse bildene:

Her partyteltene sett fra baksiden. Været var fint og stemninga høy!

Her en forventningsfull forsamling som venter på at Cecilia Masarin ... nei jeg mener jo Cecilia Samartin entrer scenen.

Her kan man møte en forfatter, men ikke akkurat da bildet ble tatt. (Det samme kan det være, ikke for å si noe gæernt verken om Knausgård eller Snåsamannen men forfatterfesjå har aldri helt vært min greie! Margaret Atwood skal ha sagt noe glupt om akkurat det en gang, men dessverre husker jeg ikke hva.)

Her Deichmans stand, lenge leve Deichman. Som står på og aldri mister motet!

Her en futurstisk modell av framtidige Deichman.

Selvfølgelig traff jeg kjente også.
H: "Har du kjøpt noe, da?"
Eli: "Ja, Fagerström og marshmallows"
H: Mars Mallows??? Hvor kommer DEN forfatteren fra?
Eli: "Nei, Marsmallows!! Altså ( tar opp av sekken) disse!"

Og her altså dagens fangst, Glitterscenen och flickan hon går i dansen med röda gullband av Monica Fagerström som pocket. Dessuten med 25% rabatt. Og det som gjenstår av marshmallowsene. Håndlaget, dyre men gode! Mmmmmm...

Til slutt et av de nærliggende sjenkesteder som benytter anledningen til å gjøre litt ekstra reklame for ølet sitt i anledning festivalen. Eller bokølet.

Og alle var enige om at det hadde vært en vellykka festival!

Ingen kommentarer: