mandag, februar 15, 2010

Skikkelig kult å være vampyr ass!

Boka heter Merket og er den første boka i en serie på 4. Boka er et sammensurium av vampyrer, gudinnedyrking, amasoner, mytologi, internatskole og romantikk. Holdt på å glemme indianermagi. I fokus står altså den vakre og forstandige Zoey, 16 år, flink til alt, med *** SPOILER usedvanlige evner viser det seg *** . Fortsettelse følger og clifhangeren er på plass. Asså man bare måååå bare lese neste bok.

Handlinga er fra internatskolen House of nights, alle vampyrene er sværdeles vakre, spesielt sjefsvampyra har noen ”dritfine pupper”. De mannlige vampyrene er i mindretall, av dem ”et prakteksemplar på stereotypen dritfin mannlig vampyr. Han var over 1.80 høy og så ut som en filmstjerne” s 162. I det hele tatt litt pussig med denne blandinga av typisk tenåringsslang ; ”skikkelig”, ”ordentlig satt ut”, ”sinnsykt teit”, ”seriøst” etc og på den andre siden bisarre seremonier som gudinnetjenester (sic) med både røkelse og de fire elementer som en del av ”liturgien”. Om man kan skylde på oversetteren? Æ’kke så sikker på det. Kan jo ta med at disse vampyrene tåler hvitløk og jammen får ikke gamle Stoker også sitt pass påskrevet! ”Bram Stoler rakket ned på vampyrer, hvilket har forårsaket at vår rase stadig får problemer med menneskene.” s 239.

Ellers en god del tenåringsmoral, man skal være snill og grei, oralsex ER ikke ”kult”, ei heller å røyke jointer. Homofobi er ikke bra, det helt greit å være homofil, bare ikke for ”femi” eller ”skrullete jenteaktig” .

Da jeg leste den første boka i Twilightserien av Stephenie Meyer syntes jeg nok at akkurat den boka var veeeeldig lang men var ikke i tvil om at vi måtte lese den inn på NLB! Faktisk er jeg litt kry av at vi begynte å lese inn den serien flere år før Lydbokforlaget. Jeg synes nok at Twilightserien ER bedre – med forbehold at jeg ikke har lest mer enn mesteparten av den første boka – men siden ”mine” lånere burde ha muligheter til å lese akkurat den samme dritten som alle andre tar vi vel den serien her også! Serien (House of night) gir klare assosiasjoner til Engleakdamiet, som også handler om tenåringsjenter i litt ... spesielle omgivelser. Ellers har jeg hørt rykter om at engler skal være den nye trenden i fantasylitteraturen. Spør du meg virker det som engler og vampyrer bare blir mer og mer lik hverandre, stakkars gamle Vlad har vel snudd seg i sin grav mang en gang, hvis han ikke er for opptatt av å jakte på alle chiklitforfattere som kødder med vampyrmyten.

Nei pokker heller folkens, kanskje vi heller skal trøste oss med litt musikk!

2 kommentarer:

Synne sa...

Får ikke lyst til å lese akkurat denne serien (House of night), men har du vært borti True Blood?
Regner med at det er noe av det samme...:)

elis lesebabbel sa...

Nei, men fikk litt panikk nå gitt! Men ser til min store lettelse at denne serien er for voksne. Puuuuh!