torsdag, februar 11, 2010

Retten til å være barn

Bolle og Gordon; pappaen med de store skoene av Moni Nilsson (før også Brännström) – en atskillig mer dreven forfatter enn den forrige jeg blogget om - handler også om en 12-åring, også hun med en lillebror. Gordon er derimot Bolles jevnaldrende kamerat.

Dette er to ganske barnslige 12 – åringer og det er kanskje ett av forfatterens prosjekter med denne boka, retten til å være litt barnslig – eller rett og slett retten til å være barn? Og det kan virkelig være grunn til å bekymre seg, slik som denne 15 år gamle jenta på Aftenpostens Si; D-sider.
”Av og til er Gordon veldig barnslig. Men det gjør ikke noe. Er man tolv, har man lov til å være barnslig. Det må være det som er meningen med å være barn” s 39
Og Gordon er virkelig en artig kar! For eksempel når ha limer fast portvinglass foran øynene med superlim for å prøve å se inn i en parallell verden!

Det som også er litt spesielt med disse 12 – åringene er at de ikke deltar på noen organiserte fritidsaktiviteter. (Herregud finnes det virkelig noen unger som ikke deltar på en ENESTE organisert fritidsaktivitet??)
”Ikke fordi jeg ikke har forsøkt, jeg har spilt fotball, gått på teater, spilt gitar, gått på turninga og faktisk til og med ridd tre ganger, helt til jeg datt av. --- jeg begriper ikke at folk får tid til alt. Jeg har mer enn nok med bare å være meg, og da har jeg nesten ikke tid til leksene engang.” S 33.
Virkelig en herlig feel good bok, men temaene som taes opp er alvorlige nok;
  • Skilsmisse ( med en lykkelig slutt) og det MÅ være lov å skrive om barn som oppfatter delt foreldrerett som noe positivt.
  • Farens depresjoner. Ikke akkurat noe nytt tema i barnelitteraturen, men forfatteren velger i denne boka å la depresjonen være farens problem og ikke barnas. (Jeg sier ikke at det er noe gæernt i å skrive bøker hvor foreldres depresjoner involverer barna mer enn de gjør her).
  • ”Jeg så at jeg var ganske lik pappa. De samme grønne øynene og den samme lange nesa og det rette håret. Men øynene mine så gladere ut. Det er kanskje fordi jeg både elsker og godtar meg selv. Plutselig innså jeg at jeg var absolutt fornøyd med å være meg. Med eller uten stygt, rett hår”.
  • Kan jo ta med at boka også handler om førpupertet, om å få mensen etc.
Denne forfatteren hadde som kjent en brakdebut med Tzatsiki og den der kule mammaen. Ikke dårlig den heller men synes at denne er bedre. Og det sier jo ikke så reint lite!

I Bolle og Gordon møter vi to ”naturbarn” à la Tonje Glimmerdal! Kanskje litt tidlig å snakke om en trend ennå? De glade, tilfredse og frie unga som driter i trender og moter og kjøpepress og hele sulamitten. Med fart og sjølvtillit!

Andre naturbarn i barnelitteraturen er
  • Hugo i Hugo og Josefin av Maria Gripa
  • Eddie i Eddie-bøkene av Viveca Lärn (før Sundvall)
  • Ronja Røverdatter, Emil og flere av Astrid Lindgren
  • Pelle Jansson av Hans Petersson (70 –åra)
  • M fl som jeg ikke kom på i farta!

2 kommentarer:

Karoline :) sa...

Tusen takk for fantastisk god hjelp til skriving av norsk særemne!! :) Før helga fant jeg ut at jeg måtte endre totalt på problemstillinga mi i oppgaven og begynne fra scrath, så jeg valgte barnelitteratur, og ville etter råd fra læreren finne en bok som f.eks. skildrer dagsaktuelle utfordringer hos barn/ungdom. Etter å ha søkt på nettet hele helga, fant jeg fram til nettopp denne av Moni Nilsson og syns den hørtes bra ut. Jeg googla boktittelen og noe av det første jeg får opp er denne blogginnlegget ditt, det kunne jo ikke vært bedre hjelp!! :)

Du som har mye mer erfaring enn meg, som ikke egentlig er litteraturinteressert, finner jo mye ting å trekke fram, som jeg ikke ville tenkt på. Siden boka er så fersk, var den ikke å finne på biblioteket i Drammen, så jeg kjøpte den og fikk flere gledelige overraskelser. Deilig å lese, store bokstaver med god plass og ikke minst hilsenen foran i boka "Til Caroline. Uten deg ville det ikke ha vært like fint å skrive" da det også er navnet mitt, hehehe.
Nå er det enda håp om at jeg får levert oppgaven i tide, dvs. i morgen!
Ha en strålende dag!

Hilsen en tredjeklasseelev på vgs:)

elis lesebabbel sa...

Takk for hyggelig kommentar Karoline!Og bare hyggelig å være til hjelp!