fredag, januar 29, 2010

Og så var det den derre IPadda da!

Som vel de fleste har fått med seg er det blitt lansert en viss "nyvinning" denne uka. (12 400 000 treff på google). Og denne innretningen inneholder ”nettlesing, epost, foto, video, musikk, spill og ebøker” for å sitere Tante Aftenposten.

Samtidig som man leser en roman kan man altså ta en sørf på nettet hvis fortellingen butter litt, spille spill og så leser vi litt igjen nei nå ser heller vi en liten filmsnutt i stedet åj åj åj nei nå kom jeg visst helt ut av handlinga jeg asså nei nå hører vi heller på litt musikk hva med den nye skiva til... osv osv. Nei, man MÅ ikke gjøre det men regner med at fristelsen blir mer enn stor for de fleste, siden man har hele dritten (unnskyld det uakademiske uttrykket) i fanget.

Hvis dette skal være den framtidige lesemåten tipper jeg romanens snarlige død. Forfatterne må finne andre måter å skrive på for å fenge oppmerksomheten. Og det er tvilsomt om det blir bedre litteratur av det.
  • JEG VIL IKKE HA DEN DERRE DUMME DINGSEN!
  • La meg få lov til å synke ned sammapokker hvor – på banen, i lenestolen, i senga, på verandaen – i en bok uten alt det derre flimmeret som distraherer og innvaderer sjela mi!
  • Lenge leve litteraturen!
  • Lenge leve romanen!
  • Leve lenge papirboka!
  • Pokker TA IPAD og alt annet med I-er og E-er og all verdens digitale faenskap!
  • Dessuten er den STYGG!
PS: Bare til mitt forsvar, jeg jobber i landets mest digitale folkebibliotek. Alle lydbøkene er filer på en sørrver. Snart også blindeskriften. Vi har i flere år hatt E-bøker – foreløpig bare for studenter. Så jeg går ikke uten videre med på at jeg er bakstreversk.

5 kommentarer:

Unknown sa...

Er ikke en bedre oversettelse iBind? Jeg sier ja takk begge deler:-)

mor sa...

padda støtter ikke multitasking så vidt jeg har lest ;)

Men ser man litt over skuldra si - er ikke romanen bare en døgnflue! For noe tull å skrive ned ting! Det er dramaet og eventyret som er sjangre å ta vare på! Romanen har hatt sine femten minutter, den.

elis lesebabbel sa...

Thomas: jo hvis det bare vil være mulig å VELGE så!
Mats: du er nå morsom og da!

Unknown sa...

Tror du får velge i
mange år til Eli. Papirboka er foreløpig den beste løsningen og alle e-, i-, eller a- bøker er for de spesielt interesserte i noen år til. Greit å vite hva det handler om, og ikke la seg skremme eller forføre av hypen.

elis lesebabbel sa...

Takk Thomas! Du har forbedret humøret mitt betraktelig!