søndag, januar 10, 2010

Ja jeg veit det, jeg veit det!

Jeg HAR forsømt meg men endelig kommer siste oppsummeringer om sesongens hoppresultater så langt.

Siden jeg var på annet hold har jeg ikke hatt muligheten til å følge hoppuka på nært hold i år. Beklager den ulempen det må ha medført for mine lesere men regner med at de fleste som måtte være interesserte i denne edleste av alle vinteridretter har fått med seg det vesentligste uten min bistand. (Og de som ikke er interesserte gir vel blanke!)

Først må vi gratulere Andreas Kofler med sammenlagtseier i Hoppuka, som er det største noen skihopper – også sammenliknet med VM og OL – kan oppnå. Kofler er en hopper som har slitt i et par år men som nå har reist seg igjen!

Legenden Janne Ahonen tok andre plassen sammenlagt, også en imponerende prestasjon, og med dette befester finnen sin posisjon som en av verdens største skihoppere gjennom tidene, ja kanskje den aller største.

Med nordmennene gikk det verre, bestemann sammenlagt ble Anders Jacobsen på en 10. plass, på ingen måte en hoppnasjon verdig.

Denne helga er som vel de fleste har fått med seg Skiflyging i Bad Mitterndorf på agendaen. Vi gratulerer sloveneren Robert Kranjec med seieren i gårdagens renn. Men vi skal også merke oss tsjekkeren Antonin Hajek, et relativt ubeskrevet blad innen hoppsporten, som sensasjonelt nok tok fjerde plassen. Med andre ord en mann for morgendagen.

Og til slutt : hva ER det med østerrikerne, som dominerer ethvert internasjonalt hopprenn? Hvis den ene østerrikeren svikter er andre parat til å overta.
  • Bedre treningsmetoder?
  • Flere hoppbakker?
  • Eller kan det være den berømte Sachertorten?
Ellers konstaterer jeg med beklagelse at det butter for franskmannen Emmanuel Chedal for tida. Etter den sensasjonelle seieren ... kremmmt 3 plassen i Lillehammer 6. desember har han måttet nøye seg med mer beskjedne plasseringer.
  • Ble sjokket for stort?
  • Har han vært for overmodig?
  • For ivrig på hoppkanten?
  • Inkompetanse i støtteapparatet
  • Eller ble det for mye gåselever og rødvin i jula?
  • Eller er det rett og slett noe så banalt som chagrin d’amour?

3 kommentarer:

HildeSol sa...

Hurra for Andi Kofler -på tide at han endelig lyktes helt og kan bli husket for noe annet enn å tape OL-gullet med 0,1 poeng. Surere blir det vel ikke...

Hva det er med østerrikerne? Tja, si det... Alpeluften? Jodling og tubamusikk Eller et hemmelig gen-eksperiment...

Anonym sa...

Kofler er i hvert fall den eneste som ikke ser ut som om han har spilt dataspill med fuglefrø hele natta.

elis lesebabbel sa...

Godt sagt anonym! Godt sagt! Skulle ønske at jeg hadde kommet på det sjæl!