tirsdag, november 04, 2008

Og giiid så er det snart Braaaageprisutdeling igjen, da dere!

De nominerte barne- og ungdomsbøkene i år er
Bare så det er sagt. Jeg har ikke lest noen av disse bøkene, men sikkert utmerkede bøker alle som en. Skal heller ikke lage noe nummer av hvorfor ikke noen av mine favoritter er nominert, men jeg kan ikke begripe hvordan det er mulig å sette
  • En faktabok for barn
  • En faktabok for ungdom
  • En ungdomsbok,
  • Og en billedbok
  • opp mot hverandre
  • Mens det altså er tre klasser for voksenbøker.
Og det skulle nok en gang demonstrerer at
  • Barne- og ungdomslitteratur blir betraktet som annenrangs litteratur
  • Barne- og ungdomsbokforfattere som annenrangs forfattere
  • Barne- og ungdomsbibliotekarer som annenrangs bibliotekarer
  • Barn og ungdom som annenrangs
  • Og Brageprisutdelinga som en ganske håpløs farse.
Brage : gjør noe med den websida deres , ”æ”, ”å” og ”å” funker ikke i dag.

PS: Egentlig så skjønner jeg ikke at det er mulig å konkurrere i litteratur. Eller musikk eller andre kulturformer for den delen.

PS 2 Avskaff hele dritten!

PS 3 Ad passusen : ”Gratulerer Anne og Marit med nok en ny fagboknominasjon!” I tilfelle noen lurer : nei da : dette er ikke ironi, jeg unner disse flinke jentene suksessen. Håper dere har litt sjampis igjen etter jubileet jenter, ellers er det jo ikke lange veien til polet!

PS 4 : nei, ikke noe gæernt med Wergeland. men hvor mange ungdomsbiografier om denne dikteren trenger denne nasjonen?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hei!
Jeg har faktisk lest flere av de nominerte. Onkel Arne tok meg med storm. At en bok om en fisketråler og en onkel som heter Arne skulle begeistre meg slik, kom ganske brått på. Det til tross for at halve slekten min heter Arne. (Ingen av dem er fiskere. Men mange er onkel.)
Hvis boken om Wergeland er knakende god, så er det greit for meg.
Ellers kan jeg anbefale å kikke på denne listen, som er nominasjonene til den mest sjarmerende prisen i kongeriket: http://www.ungdommenskritikerpris.no/nominerte/nominerte_08_09.html
Nå skal 150 17-åringer si sin mening. Hold deg fast!

Bjarte

Anonym sa...

Jeg sier ikke mer. Enn dette.
http://www.klassekampen.no/6522/article/item/null

elis lesebabbel sa...

Bjarte : denne boka har jeg fått av Omnipax. Får lese den snarest. Må sjekke om teksten kan klare seg uten bilder.

Får vel se å bestille den andre Wergeland-saken også! Har jo satt den forrige i produksjon.

Tenker unga kommer til å slåss om disse, ja!

Hvilket de ikke trenger for vi har fått ny avtale slik at vi slipper eksemplarkontrollen. Jippie! Og ellers går det bra i høga nord? Traff din trivelige kollega hva var det nå hun het pokker og nå står det stille... jo den høye elegante rødhårete dama med den veldresserte puddelen... ja Hege var det ja! På en taktil lansering arr av lesesøkerbok på litteraturhuset.

Wen... unnskyld superbibliotekar. Takk for linken!

Anonym sa...

I fjor var åpen klasse "Sakprosa for barn og unge" eller hva de nå kalte den. Ja, jeg er enig, dette burde være en fast kategori. Da er det greiere å faktisk sitte i juryen for Sakprosa, selv om det er tricky nok som det er...

elis lesebabbel sa...

Ja jeg har jo sagt hva jeg mener om denne prisen både før og nå.

Men det jeg mener om denne prisen gjelder jo ikke jurymedlemmene. I hvert fall ikke hvis alle er like solide som fr. Sjølie!

Og dessuten har jeg oppdaget ENDA en Wergeland-biografi for barn! Else Færden. CappelenDamm. Tre biografier om HW på ett og samme år! Nå begynner unga å bli farlig bortskjemte!