mandag, januar 01, 2007

"Spekket av livsvisdom"

Boka er lest. Litt googling viser at jeg ikke er den eneste og boka får topp karakteter både her og der.
" «Lørdag» er en roman spekket av visdom” sier Adresseavisa. og forfatteren får ”lirket inn uforglemmelige mengder presise betraktninger om den vestlige verden i dag” sier VG.
Den vestlige verden representert ved en mann fra det høyeste sosiale sjikt? Spør jeg . Med god helse, god økonomi, vellykket familieliv, vellykket på jobb osv?
”Ved å la familien være velstående, blir de et tydeligere symbol på Vestens rikdom og sårbarhet” svarer forfatteren i dette intervjuet. Og slik kan man jo også se det. Hva en enslig mor under fattiggrensa sier er jo noe helt annet. Eller en langtidsarbeidsledig. Eller en... Nei så gretten jeg var i dag da! Forstoppelse av all den feite julematen? For mye øl og vin og dram?

Det som drar en framover gjennom boka er den litt sånn urovekkende undertonen. Noe truer. ”Hva er det som plager ham? ... han har det bra, alt er bra”. Og da han er hjemme og lager middagen og den ene etter den andre av familiemedlemmene er ventet, da sitter man jo og venter seg det verste. Boka viser hvor lite som skal til for at idyllen trues og at alt kan veltes. Det er en hårfin balansegang. Men vår helt har kontrollen. Han er jo hjernekirurg!

Men - var ikke boka litt omstendelig og litt sånn overtydelig? Jeg tror jeg liker bedre de bøkene der man må lese litt mellom linjene. Eller er det bare det at boka ikke passer mitt temperament? Eller er det jeg som bare ikke blir helt betatt av vellykkede og tilnærmelsesvis perfekte menn i slutten av 40-åra? Lesere som er interessert i hjernekirurgi får i alle fall sitt i fulle mon!

Litt morsomt:
Hovedpersonen er lite opptatt av litteratur, han forstår den rett og slett ikke ” "Jeg ville utfordre det litterære miljøet, som ikke kan forestille seg at man kan leve et fullverdig liv uten å lese romaner. De fleste jeg kjenner, leser ikke skjønnlitteratur i det hele tatt, og likevel har de det utmerket.” Sier forfatteren i dette intervjuet.

Litt morsomt 2:
Dessuten lager vår mann en fiskesuppe(gryte) til familieselskapet. Morsomt med oppskrifter innbakt (!) i skjønnlitteraturen!

Og med denne årets første bloggpost kan jeg jo benytte anledningen til å ønske mine lesere et godt nytt år. Eller kanskje jeg heller burde si bokår? Spekket av livsvisdom!

Ingen kommentarer: