søndag, oktober 18, 2009

Jeg gjør meg noen tanker om Twitter (2)

Nå har jeg vært 16 dager på twitter og hva har skjedd?
Jeg har fått 12 forfølgere (followers) og følger selv 30. Siden jeg synes at det kan virke litt uhøflig å ikke følge de som følger meg gjenstår det altså 18 - som ikke følger meg. (Helt greit folkens. No hard feelings. )
Det går også an å avslutte et ”forfølgerskap” eller ”Unfollow” som det heter på fagspråket. Derfor har Elin Ørjasæter en mindre følger nå. Ikke ta det personlig Elin, det ble bare litt too much, men du har tross alt 4435 følgere igjen.

Jeg konstaterer også at de franske filosofene Deleuse og Guattari twitrer fra det hisidige, og at de nå har gått over til engelsk.

Twitter er et forum for kvinner og menn av få ord, siden twitter tillater få tegn i ”meldingsfeltet”. På en annen side får man effektivt skrelt vekk alt drittpreiket.

Det går også an å kommunisere med andre twittere, både offentlig og i det skjulte. Her et eksempel på at det er fullt mulig å diskutere filosofiske spørsmål på en slik måte at de fleste skulle være i stand til å følge med:
B: Jeg er en dekonstruert kvinne, takk Derrida!
E (altså meg) : Ja Derrida kan få sagt det
B : han rör inte på sej!
E : Faen Bente : dette nærmer seg filosofi på høyt plan! Helt i twitters ånd
Her følger et eksempel på POLITISKE samtaler på et ikke mindre høyt nivå:
Spørsmål:
HadiaTajik Skriver innlegg til trontaledebatten. 5 min. Utgngspnkt: Ideologiske skillelinjer mellom rødgrønne og borgerlige m konkrete eksemplr. Tips?
Svar: (svært kort tid etterpå)
Orjas @HadiaTajik Statens rolle er det eneste skillelinje jeg kommer på. Røde er grunnleggende positiv til mer stat, blå er grunnl. skeptiske.
Man bør også vokte seg for sjangerblanding, denne kommentaren av undertegnede hadde kanskje passet bedre for facebook:
”Har vært på 30-årsjubileum sammen med en masse andre gamlinger. Ingen dansa på bordet og ingen spøy! FOR en fest!”
Ellers synes jeg om jeg skal si det sjæl har holdt meg greit innafor sjangeren i den grad jeg har skjønt noenting av denne "sosiale" nyskapningen.

Til slutt vil jeg bare takke de 12 som har valgt å følge meg, gudene veit hvorfor, men dette forplikter! Jeg skal love å gjøre mitt aller aller beste, men blir ikke fornærma hvis noen til slutt ”avfølger” meg.

1 kommentar:

Anita sa...

Hehe, herlig innlegge!