onsdag, oktober 28, 2009

Ingen kyss är som den första ...

  • Stedet er (antar jeg) ett eller annet sted på Sørlandskysten og da er det som de fleste sikkert allerede har gjettet
  • sommer, eller for å være helt nøyaktig , juli, som også er bokas tittel .
  • Her møter vi Elin 15, good girl og ukysset,
  • Sara, venninnen, bad girl,
  • Kato, 16, hvis
  • mor, Henny, er alkoholiker. Dessuten
  • Georg, 25, tilbakesatt, og dennes far,
  • den sindige Edmund Dal, dessuten
  • noen andre bipersoner, som
  • Håvard, Elins yngre bro, en artig kar. (I det hele tatt forekommer det meg at yngre brødre et flittig brukt "krydder" i ungdomslitteraturen.)
Jeg sier det med en gang, det er lenge siden jeg har lest en ungdomsbok hvor kjærlighet og forelskelse er så fint skildret som i denne boka. Med få virkemidler (upps unnskyld klisjéen, 45.800 treff på google) klarer forfatteren å få fram den gryende kjærligheten (uups!) og spenningen mellom Elin og Kato.

Et annet tema i boka er altså Katos forhold til sin alkoholiserte mor, og hvordan han som alkoholikerbarn flest må påta seg urimelig mye ansvar og hvordan dette også hemmer ham sosialt.
"Men Henny kommer først. Hun kommer alltid først" (92)
Forfatteren får også fint fram smerten og Elins hjelpeløshet når hun konfronteres med den stupfulle Henny.

Og til slutt vil jeg nevne skildringa av den tilbakesatte Georg og hvordan Kato klarer å ta ham på den rette måten og farens (Georgs) kjærlighet og omsorg for sønnen er bare nydelig beskrevet.
"Han (Kato) ler av Georgs barnslige iver. Men det gjør godt, han har ikke særlig mye å le av ellers. Han føler av og til at han er den tenkende delen av Grorg, at summen av de to nesten blir et helt menneske. At han trenger Georg like mye som Georg trenger ham" (118)
Dette er rett og slett en god ungdomsbok! Uten å ta munnen for full (uups igjen!) ; en av årets beste norske!

Så over til litt musikk: Forfatteren vil gjerne slå et slag for Monica Zetterlund, så da kan vi jo høre litt på sangen "Att angöra en brygga" som altså er favorittsangen til Edmund Dal. Om kidsa nå vil løpe til platesjappa eller laste låta ned - enten lovlig eller ulovlig dagens ungdom asså - er vel heller tvilsomt. Selv jeg syntes nok at dette var til overmål "satt" i min grønne ungdom, men uansett er sangen vel verdt å høre på.

En annen sang som rant meg i hu da jeg leste boka var "Ingen kyss är som den första, i ungdomsvåren" framført av Else-Britt Boström men dessverre har ennå ikke svenskene greid å legge ut denne en gang så populære schlageren på YouTube. I stället kann vi ju lyssna til denna songen! Pokker ikke noe dårlig alternativ!

PS: Att angöra en brygga er en film av Hans Alfredson og Tage Danielsson fra 1965. Dette var radarparets andre film. Slike filmer lages ikke lengre. Dessverre.

Ingen kommentarer: